Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Mångmiljonstöd till expressbussar – i Norge

Expressbussar får mångmiljonstad – i Norge men inte i Sverige. Foto: Ulo Maasing.

Det norska stortinget (riksdagen) har beslutat att stödja företag som driver kommersiell busstrafik (expressbussar) och kommersiell passagerartrafik med båt med 100 miljoner norska kronor, cirka 96 miljoner SEK. Bakgrunden är att såväl expressbussarna som kommersiell båttrafik har tagit mycket stryk på grund av covid-19-pandemin. “Ett liknande stöd behövs i Sverige”, säger Anna Grönlund, branschchef på Sveriges Bussföretag.

Syftet med stödet är att upprätthålla utbudet av kommersiell, långväga buss- och båttrafik genom att kompensera företagen för förluster på grund av smittskyddsåtgärder som införts för att bekämpa covid-19.

Alla kommersiella operatörer som har tillstånd till linjetrafik med buss eller båt på linjer som är längre än 80 kilometer kan söka om stödet, förutsatt att linjerna har helårstrafik och inte på annat sätt stöds av det offentliga.

Efter utbrottet av covid-19 har efterfrågan på transporttjänster i den långväga buss- och båttrafiken minskat med 85 – 95 procent enligt den norska bussbranschens organisation NHO Transport.

– Vi har arbetat i nära samarbete med NHO Transport när det gäller utformningen av stödet så att den når branschen på bästa sätt. Den kommersiella buss-och båttrafiken är viktig för Norge, säger samfärdselminister Knut Arild Hareide.

– Med inspiration från Norge arbetar vi nu tillsammans med berörda medlemsföretag för att presentera ett förslag i augusti, kommenterar Anna Grönlund, branschchef på Sveriges Bussföretag inom Transportföretagen och Svenskt Näringsliv.

– Den kommersiella linjelagda busstrafiken har hittills inte fått del av det stöd som så här långt getts till den linjelagda kollektivtrafiken I regi av Sveriges regioner och kommuner. Ett riktat stöd, likt det i Norge behövs.

Sveriges infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) förklarade i förra veckan att ytterligare stöd till transportbranschen kan komma, men inte förrän i samband med statsbudgeten under senare delen av september. För närvarande har den svenska regeringen till stor del semester.

Share Dela

Taggat som: , , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)