Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Covid-19: Kollektivtrafikens resenärer känner sig trygga

Svensk Kollektivtrafik: Resenärerna i kollektivtrafiken återkommer efter pandemin. Arkivbild: Ulo Maasing.

Covid-19-pandemin har bara i liten grad minskat förtroende för kollektivtrafiken och kollektivtrafik-branschen. Trots pandemin och oron att smittas har upplevelsen av trygghet i kollektivtrafiken bara minskat med 3 procentenheter. Det visar nya siffror från Kollektivtrafik-barometern, en branschgemensam kvalitets- och resvaneundersökning som drivs och utvecklas av Svensk Kollektivtrafik. Undersökningen pågår kontinuerligt och kompletterades i slutet av mars med frågor om medborgares och resenärers inställning och resebeteende till kollektivtrafiken kopplat till coronapandemin.

– Resultatet visar att resenärerna uppfattar att branschen har tagit situationen på allvar och gjort vad de kan efter förutsättningarna. Vi ser det som ett tecken på att resenärerna kommer att återkomma till kollektivtrafiken när pandemin är över, säger Mattias Andersson, ansvarig för Kollektivtrafikbarometern på Svensk Kollektivtrafik.

Olika resenärsgrupper har förändrat sitt resande på olika sätt under pandemin.

Under april och maj minskade framför allt kollektivtrafikresenärerna sitt resande, jämfört med året innan. De har minskat sina ärenden och stannat hemma i högre grad än de som har bil.

Storstadsbor, yngre personer och bilpoolsanvändare är de grupper som främst växlat över till digitala möten och distansarbete.

Låginkomsttagare och äldre är de som i större utsträckning avstått från att resa överhuvudtaget, och det är samma grupper där oron för att smittas i kollektivtrafiken är som störst.

Resultatet av undersökningen visar också att människors resvanor har förändrats mycket på kort tid. Det har medfört stora resandetapp i kollektivtrafiken. Framför allt under april tappade kollektivtrafiken en stor del av sin marknadsandel men undersökningen visar att redan under maj började resenärerna sakta att återvända. Men det kraftigt minskade resandet i kombination med myndigheternas krav att inte dra ner på utbudet för att säkerställa fysisk distans har inneburit både ökade kostnader och minskade intäkter för de regionala kollektivtrafikmyndigheterna.

– Allt tyder på att resenärerna kommer att återvända när restriktionerna i kollektivtrafiken tas bort. Men om inte underskottet kan täckas kommer man på många ställen i landet tvingas att kraftigt dra ner på utbudet under hösten och nästa år, kanske främst i glesbygden.

– Det stöd som hittills beviljats täcker bara kostnaderna fram till juni och vi har en tung höst framför oss. Om inte stödet förlängs kommer resenärerna att tvingas resa med egen bil fast de hellre skulle vilja resa kollektivt. Minskat resande i kollektivtrafiken gör också att det blir ännu svårare att uppnå de fastställda nationella mål om klimat och miljö, tillgänglighet, folkhälsa, trafiksäkerhet som regering och riksdag har fastställt, säger Mattias Andersson.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)