Nu finns en exakt kartläggning av elbussars prestanda och räckvidd med fullt laddade batterier, under olika väderförhållanden och för både 12- och 18-meters elbussar. Kartläggningen har gjorts av det holländska telematikföretaget ViriCiti som har samlat data från mer än 100 elbussar av olika märken och under flera årstider och månader.
ViriCiti är ett av de marknadsledande företagen när det gäller telematik för elbussar i Europa och USA. Över 3 500 elbussar och laddstationer är anslutna till företagets plattform. Företaget arbetar tillsammans med mer än 200 fordonstillverkare och bussoperatörer i hela världen, bland dem Nobina, Transdev, Arriva och Keolis.
I undersökningen samlade ViriCiti in och analyserade anonymiserade data från 79 12-metersbussar och 27 18-metersbussar i sju holländska städer. Bussarna är från olika tillverkare.
ViriCitis kartläggning bekräftar att utomhustemperaturen är en av de viktigaste faktorer som påverkar elbussars räckvidd och energiförbrukning. I genomsnitt ökade energiförbrukningen med 21 procent i kallt väder och 12 procent vid höga temperaturer. I studien jämförde man prestanda under tre olika temperaturförhållanden: kallt väder (-10 – -14 grader), normalt väder (15 – 19 grader) samt hög temperatur (20 – 29 grader).
12-metersbussarna i studien körde i genomsnitt 218 kilometer om dagen och ledbussarna 164 kilometer om dagen. Studien visar också att med en optimal infrastruktur och drift kan elbussar köras lika långt som dieselbussar, upp till 500 kilometer per dag.
Klicka här för att ladda ner hela rapporten (på engelska).
Lämna ett svar