Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Hemliga avtal kostar Keolis miljardkontrakt

Keolis i Nederländerna har fråntagits ett trafikavtal som är värt tio miljarder kronor. Bild: Ulo Maasing.

Den internationella transportjätten Keolis har blivit av med ett mångmiljardavtal i Nederländerna. Anledningen är att det i maj avslöjades att Keolis hade skrivit hemliga avtal med två bussleverantörer, dels BYD, dels Ginaf, en Kinaägd fordonstillverkare med produktion i Nederländerna för ett antal mindre bussar. Ginaf ägs av kinesiska CHTC. Det trafikavtal som Keolis nu fråntagits av de tre provinserna Overijssel, Gelderland och Flevoland värderas till över en miljard kronor under tio år.

I en kortfattad kommentar på tisdagen förklarade Keolis Nederländerna att man hade ”noterat beslutet med stor besvikelse” och sa sig ha vidtagit alla nödvändiga åtgärder för att korrigera situationen och att Keolis nu överväger att gå vidare.

Vi har tidigare rapporterat om upphandlingsskandalen (klicka här) som rullades upp i maj.

Bakgrunden är i korthet den här:

I september förra året tilldelades Keolis holländska dotterbolag Keolis Nederland ett stort trafikavtal som skulle trafikeras med emissionsfria bussar, i praktiken elbussar. Många väntade sig att holländska VDL skulle få leverera de 259 elbussarna i avtalet. Men så blev det inte. En grupp holländska undersökande journalister som arbetar tillsammans under namnet Follow the Money (FTM) avslöjade då att det fanns hemliga avtal mellan Keolis och de två kinesiskägda busstillverkarna.

Priset för bussarna var en viktig faktor vid Keolis val av leverantör. Men inte den enda faktorn I samband med att valet av bussleverantör blev klart förklarade Keolis enligt Follow the Money att “VDL inte kunde garantera att bussarna skulle levereras i tid. Det vållade alltför mycket osäkerhet för oss”.

Men det avslöjades att det vid sidan av det officiella avtalet mellan Keolis och BYD också fanns två hemliga avtal med vardera BYD och Ginaf. I dessa hemliga avtal lovade Keolis att tillverkarna inte skulle drabbas av några viten eller andra åtgärder om de inte klarade de avtalade leveranstiderna – detta trots att leveransgarantierna vägde tungt när BYD och Ginaf fick storordern på elbussar.

Samtidigt förklarade Keolis för upphandlarna att det inte skulle vara några problem att i tid få fram de 259 elbussar från BYD samt ett 50-tal eldrivna minibussar från Ginaf som upphandlingen gällde.

Keolis konstaterade då att man hade upptäck oregelmässigheter i upphandlingen som företaget tog avstånd från. Men det räcker inte för de tre upphandlande provinserna som nu har dragit tillbaka avtalet med Keolis. Provinserna beskriver åtgärden som proportionell, med tanke på sakens natur och dess allvar eftersom de bedömer det som att Keolis avsiktligt lämnat felaktig information i samband med upphandlingen.

Helt säkert är det dock inte att Keolis blir av med avtalet – ett definitivt beslut väntas mot slutet av den här månaden. Men samtidigt har upphandlarna aviserat att man vill ta upp diskussioner med de två anbudsgivare som kom på andra respektive tredje plats i upphandlingen. Förutom Keolis deltog även Connexxkion (dotterbolag till Transdev), EBS och Arriva i upphandlingen.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)