Den första december tar Keolis över stadsbusstrafiken i norska Bergen med 138 fossilfria bussar, varav 102 batteridrivna bussar. Samtidigt sätts den hittills största flottan i Norden av elbussar från den kinesiska busstillverkaren Yutong i trafik i staden. Totalt handlar det om 102 batteribussar, varav 88 tolvmetersbussar samt fjorton 15-meters boggiebussar.
De första fartygslasterna med bussar från Yutong är nu på väg mot Europa. En första omgång om 29 bussar lämnade Shanghai den 19 juli och en andra omgång med 30 bussar skeppades ut från Shanghai på tisdagen. En tredje leverans väntas lämna Shanghai den fjärde augusti, vilket enligt Keolis innebär att bussarna kommer i tid för trafikstarten, men också för utbildning av personalen.
Förutom de 102 bussarna från Yutong har Keolis till sin trafik i Bergen beställt tio trådbussar från Solaris och 26 HVO-drivna bussar från Volvo.
Yutong har haft framgångar även i Finland och Danmark, men hittills inte lyckats bryta in på den svenska bussmarknaden.
Avtalet mellan Keolis och trafikhuvudmannen Skyss löper på 9,5 år. Keolis kör sedan tidigare spårvägen i Bergen och planerar att integrera buss- och spårvägsnätet i staden ytterligare.
Kontraktsvärdet uppges av Keolis till 333 miljoner euro, cirka 3,5 miljarder SEK. Trafiken bedöms omfatta totalt 5,7 miljoner vagnkilometer med 17 miljoner resenärer årligen.
Lämna ett svar