”Om kollektivtrafiken ska kunna upprätthålla ett samhällsviktigt utbud av turer är det helt avgörande med ett förnyat stöd till bussarna”, skriver Transportföretagens vd Marcus Dahlsten och Sverige Bussföretags branschchef Anna Grönlund i en debattartikel i Svenska Dagbladet på måndagen. Det stöd på tre miljarder kronor för att täcka bortfallet av biljettintäkter som regeringen presenterade i våras var avsett för tre månader. Den tiden har nu gått och stödet är förbrukat. Nu behövs nya stöd, skriver de båda.
– Regeringen måste omgående ställa upp med förnyade stöd för att regionerna och bussföretagen ska kunna fortsätta att köra med tillräckligt många turer och plats ombord, skriver Marcus Dahlsten och Anna Grönlund.
De lyfter i artikeln även fram express- och flygbusstrafiken i landet.
– Det är företag som upprätthåller ett nät av attraktiv kollektivtrafik för långväga resor över hela landet. Det är en kollektivtrafik som är viktig inte minst för många av landets studenter på olika universitets- och högskoleorter. Dessa företag behöver ett direkt riktat stöd och en förlängning av omställningsstödet, skriver de båda företrädarna för bussbranschen.
De påminner också om det riktade stöd för avställda bussar som Sveriges Bussföretag tidigare har föreslagit.
– Om de företag som vanligtvis kör turistbussar inte får ytterligare stöd riskerar de att slås ut. Då förlorar samhället transportkapacitet vilket längre fram blir negativt för bland annat besöksnäringen och föreningslivet, men också för andra.
– När exempelvis tågtrafik tillfälligt behöver ersättas eller region- och lokaltrafiken behöver förstärkas för att minska trängsel, anlitas deras bussar, skriver Dahlsten och Grönlund.
Lämna ett svar