Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Förarbrist och ändrade krav för bussförare

Anna Grönlund, Sveriges Bussföretag, deltar i det webbaserade seminarium som IRU arrangerar om förarbristen och ändrade krav för bussförare i EU.

Förarbristen är fortfarande en stor utmaning för många bussföretag i Sverige och övriga Europa. Många förare går snart i pension, samtidigt som få unga söker sig till föraryrket, både när det gäller person- och godstrafik. EU ser därtill nu över det så kallade körkortsdirektivet, vilket innebär en möjlighet för branschen att påverka regelverket så att fler söker sig till föraryrket. Det är bakgrunden till att den internationella vägtransportorganisationen IRU på morgonen den 8 september arrangerar ett webseminarium om förarbristen inom EU.

På seminariet medverkar flera EU-parlamentariker, bl a svenska Peter Lundgren (SD) samt Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag och vice ordförande i IRUs passagerarkommitté.

– Vi behöver fortsätta vårt intensiva lobbyarbete i denna fråga, inte minst mot bakgrund av åldersfördelningen i branschen. Flera medlemsföretag har under året bekräftat bilden av att bristen på förare är fortsatt stor och att man ser än större problem framöver.

– Många äldre timanställda vill nu under pandemin inte arbeta alls och risken, som flera medlemsföretag vittnar om, är att dessa äldre medarbetare inte heller kommer tillbaka till busstrafiken när pandemin är över. Då blir rekryteringsfrågan akut för den svenska bussbranschen, säger Anna Grönlund.

Hon uppger att hon under seminariet främst kommer att argumentera för en generell sänkning av bussföraråldern till 18 år. Hon vill också beskriva skälen till varför Sverige och övriga Norden så innerligt avskyr den så kallade 50-kilometersgränsen.

– Det är en regel som passar svenska förhållanden illa. En ändring av dessa regler kräver beslut i EU och just nu ses bl a EUs körkortsdirektiv över vilket innebär en öppning i frågorna. Vi behöver vara proaktiva och närvarande i detta just nu för att på sikt underlätta rekryteringen av nya bussförare i Sverige, kommenterar Anna Grönlund.

Seminariet är kostnadsfritt samt öppet för alla och äger rum den 8 september klockan 8.30 – 9.30.

Klicka här för att läsa mer om det och för att anmäla dig.

Taggat som: , , ,

2 kommentarer »

  1. Men vänta nu. Bussföretagen vill ju inte att chaufförer som passerat 70-sträcket ska arbeta eftersom Folkhälsomyndigheten sagt att dom ska sitta i karantän. Många äldre timanställda får alltså inte arbeta vilket måste vara den korrekta beskrivningen.

  2. ”…argumentera för en generell sänkning av bussföraråldern till 18 år”

    Skojar de? Jag är rädd när jag ser en 18 år gammal cyklist, och de vill sätta de bakom en bussratt?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)