EU-kommissionen har godkänt att den tyska regeringen kompenserar kollektivtrafiken med sex miljarder euro (62 miljarder SEK) för de ekonomiska skador som den lokala och regionala kollektivtrafiken har lidit under de covid-19-pandemins första sex månader. ”Ett föredöme”, kommenterar Svensk Kollektivtrafiks ordförande Kristoffer Tamsons(M) på twitter. ”En inspiration för andra EU-länder”, twittrar den internationella kollektivtrafikunionens (UITP) Mohamed Mezghani. I Sverige har regeringen lovat stöd med tre miljarder kronor (290 000 euro) till kollektivtrafiken, pengar som ännu inte betalats ut.
Svensk Kollektivtrafik bedömer att covid-19-pandemin kostar den lokala och regionala kollektivtrafiken i Sverige minst en miljard kronor i månaden.
Det stöd på 62 miljarder kronor som den tyska regeringen har fått EU:s välsignelse för omfattar perioden 1 mars – 31 augusti i år. Pengarna ska kompensera dels förlorade intäkter, dels åtgärder som branschen har vidtagit för att minska spridningen av smittan.
Den lokala och regionala kollektivtrafiken i Tyskland har på grund av pandemin förlorat mellan 70 och 90 procent av resenärerna. Det har gjort att kollektivtrafikens intäkter har rasat. Samtidigt har kollektivtrafiken (i likhet med Sverige utom Skåne) upprätthållit trafiken för att säkra mobiliteten för personer som saknar alternativ att transportera sig.
– Lokala och regionala kollektivtrafikmyndigheter och -företag har fortsatt att tillhandahålla viktiga tjänster under pandemin. Det här stödet på sex miljarder euro gör det möjligt för Tyskland att kompensera kollektivtrafiken för de skador och förluster som har orsakats av pandemin liksom för de akuta åtgärder som man vidtagit för att begränsa smittospridningen. Vi fortsätter att arbeta tillsammans med alla medlemsstater för att säkerställa att nationella stödåtgärder kan genomföras så snabbt och effektivt som möjligt och i linje med EU:s regelverk, säger EU:s konkurrenskommissionär Margrethe Vestager.
Lämna ett svar