Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Volvos elbussar till Västerås – skifte från biogas till el

Svealandstrafiken har beställt tio eldrivna ledbussar, Volvo 7900 Electric Articulated med option på ytterligare sju. Foto: Volvo Bussar.

Svealandstrafiken har beställt tio eldrivna ledbussar från Volvo Bussar med en option på ytterligare sju. Den första av elbussarna sätts i trafik i Västerås under sensommaren 2021. ”Det här är början på ett drivmedelsskifte, från biogas till el”, säger Svealandstrafikens vd Peter Liss.

Under det senaste året har bland annat Göteborg, Malmö och Jönköping i Sverige, Bodö, Drammen och Ålesund i Norge och Århus i Danmark beslutat sig för att satsa på eldrivna bussar från Volvo. Nu intensifierar även Svealandstrafiken i Västerås sin övergång till eldrivna fordon.

– Att Svealandstrafiken och många andra svenska och europeiska trafikbolag väljer Volvos lösningar för elektrifierad stadstrafik, visar på ett stort förtroende för våra produkter och vår erfarenhet av elektrifiering. Tillsammans fortsätter vi vårt arbete för att förbättra livskvaliteten i våra städer och minska påverkan på klimat och miljö, säger Håkan Agnevall, vd för Volvo Bussar.

De beställda elbussarna är samtliga av den framgångsrika modellen Volvo 7900 Electric Articulated med plats för upp till 120 resenärer. Den första av dem sätts i trafik om knappt ett år. De nio övriga ska levereras senast i juli 2022. Bussarna, som ska trafikera centrala Västerås, kommer att ha en räckvidd på ca 200 km mellan laddningarna.

Laddningen sker i depå.

– Avtalet med Volvo Bussar kan ses som början på ett drivmedelsskifte, från biogas till el, för våra stadsbussar, säger Peter Liss, vd för Svealandstrafiken.

Den låga ljudnivån och frånvaron av motorvibrationer gör bussresan attraktivare för både resenärer och invånare men den påverkar också förarna positivt.

– Införandet av elbussar innebär en klart bättre arbetsmiljö för våra förare, säger Geert Schaap, Svealandstrafikens chef för Hållbarhet och innovation.

Övergången till eldrivna, tysta och avgasfria bussar skapar nya möjligheter för en flexibel linjesträckning och en bättre innerstadsmiljö. Utan avgaser och störande buller kan hållplatser förläggas där det tidigare inte varit möjligt, till exempel inomhus, vid sjukhus och köpcentrum.

Svealandstrafiken får EU-bidrag för en del av kostnaderna från Fonden för ett sammanlänkat Europa.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)