
Finansminister Magdalena Andersson (S) får bred kritk för budgeten när det gäller kollektivtrafiken och annan busstrafik. Foto: Kristian Pohl, Regeringskansliet.
Från flera håll får regeringen nu kritik för bristande satsningar på kollektivtrafik och busstrafik. Som vi tidigare rapporterat anser såväl Sveriges Bussföretag (klicka här) som Transportföretagen (klicka här) att buss- och kollektivtrafiken behöver större stödinsatser. Taxiförbundet anser att regeringen kastar pengar omkring sig men lämnar taxi i sticket. Irene Svenonius (M), finansregionråd, talar om löftesbrott när det gäller kollektivtrafiken och Jens Holm (V), ordförande i Riksdagens trafikutskott, är besviken.
– För kollektivtrafiken ges kompensation för en bråkdel av förlorade intäkter. Det är allvarligt att tidigare besked övergivits. Regeringens budget ger Sveriges 21 regioner tuffa ekonomiska förutsättningar för återstart. Det som krävs är full kompensation för full trafik. Görs inget så riskerar alla regioner att behöva skära ned i vård och trafik, säger Irene Svenonius (M), finansregionråd i Region Stockholm.
Jens Holm (V), ordförande i Riksdagens trafikutskott kritiserar budgeten för otillräckliga klimatsatsningar.
– Kollektivtrafiken borde ha fått ytterligare sex miljarder redan i år, inte bara två nästa år. Var är Green new deal, frågar Jens Holm på twitter.
Taxiförbundets vd Claudio Skubla är också besviken på budgeten.
– Återstarten av den svenska ekonomin finns inom att personalintensiva små och medelstora företag vågar investera och anställa. Därför är det viktigt att förstärka och förlänga stöden till bl a taxi. Istället kastar regeringen pengar omkring sig, säger Claudio Skubla.
– Det finns ljuspunkter i delar av den svenska ekonomin, men återhämtningen i taxibranschen är osäker. Vår utgångspunkt är att i grunden måste seriösa företag få hjälp för att övervintra, men att stöden ska avslutas när de inte längre behövs. Den utgångspunkten fattas i regeringens budget.
Lämna ett svar