Den danska regeringen har lanserat ett nytt pilotprogram för att främja gröna BRT-lösningar i de största städerna i Danmark. Det gör de möjligt för kommuner i Köpenhamns förorter att planera större kärnområden kring stationer som trafikeras med gröna BRT-linjer, alltså superbusslinjer som använder grön teknologi och kör på egna vägar.
Syftet med försöket är att visa på potentialen hos BRT-linjer som en framtida lösning för högklassig kollektivtrafik i det danska huvudstadsområdets så kallade fingerby, alltså de förorter som är byggda längs de fem pendeltågslinjernas sträckning.
Upp till tre BRT-linjer med tre stationer per linje kan få stöd enligt plandirektiven för det yttre huvudstadsområdet, Fingerplan 2019.
För att få stöd är det övergripande kravet att en given BRT-linje bedöms vara ett verkligt alternativ till bil och ha positiva trafikeffekter.
Mer specifikt läggs vikt på om linjedragning, frekvens, koppling till pendeltågsnätet samt reshastighet. Vidare lägger regeringen vikt vid att den kommunala planeringen skapar incitament för att människor ska använda BRT-linjen, t ex genom att fastställa normer för maximalt antal parkeringsplatser i närområdet, god tillgänglighet till hållplatser med mera.
De danska kommuner som vill delta i pilotprojektet har fram till den 14 december på sig för att komma in med en ansökan.
Klicka här för att läsa mer (på danska) om försöksordningen med BRT i Köpenhamns fingerby (fingerstad).
Lämna ett svar