Regeringen ger ytterligare två miljarder kronor i riktat stöd till kollektivtrafiken. Det avslöjade finansmarknadsminister Per Bolund (MP) och miljöminister Isabella Lövin (MP) i en gemensam presskonferens på måndagsmorgonen. Stödet är betydligt lägre än vad företrädare för såväl de regionala kollektivtrafik-myndigheterna och transportföretagen har begärt i år, men avser nästa år. Från branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik riktas skarp kritik mot att stödet är alltför litet.
– Kollektivtrafiken måste fungera, även under en pandemi när samhället står under stora påfrestningar. Det är viktigt att trafiken kan köras i den omfattning som behövs för att minska risken för trängsel och ökad smittspridning.
– Att exempelvis vård- och omsorgspersonal på ett säkert sätt kan ta sig till sina arbetsplatser under coronapandemin är viktigt för att samhället ska kunna fungera. Samtidigt har det minskade resande under coronapandemin lett till minskade biljettintäkter.
Det sa miljöminister Isabella Lövin på presskonferensen när hon presenterade det nya, riktade stödet till regionernas kollektivtrafik.
I våras lovade regeringen tre miljarder i stöd till kollektivtrafiken, pengar som ännu inte har betalats ut. Nu skjuter regeringen således till ytterligare två miljarder men först nästa år.
Men det sammanlagda stödet uppgår därmed endast till fem miljarder kronor på två år, drygt hälften av de nio miljarder som de regionala kollektivtrafikmyndigheterna och branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik uppger att covid-19-krisen kostar kollektivtrafiken i år. Svensk Kollektivtrafik räknar med att tappade biljettintäkter för kollektivtrafiken uppgår till cirka en miljard i månaden.
Från kollektivtrafikbranschen har man också pekat på att även 2021 kommer att innebära stora intäktsförluster till följd av pandemin. Den frågan togs inte upp på MP-ministrarnas presskonferens.
Från kollektivtrafikbranschen riktas stark kritik mot det föreslagna stödets storlek.
– Regeringen försöker tjuvåka från sitt ansvar. Att först tillsammans med sina myndigheter ålägga såväl kollektivtrafiken som resenärerna oerhört kostsamma restriktioner, för att nu inte vilja kompensera för dessa, det är svagt. De som behöver trafiken, alla de som varit hjältar och hållit den rullandes genom krisen, får nu beskedet att regeringen avser tacka dem med krav på nedskärningar. Det var uppenbarligen lättare att samla sig till mångmiljardstöd till flyget än kompensation till Sveriges bussar och tåg. Det är inte grönt, det är bara beklagligt, säger Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd och ordförande för SL.
– När regeringen nu sviker kollektivtrafiken sätter jag mitt hopp till riksdagens öra och handling. Kollektivtrafiken förlorar uppskattningsvis en miljard kronor i månaden för sina insatser i krisen. Vi kör redan på fälgarna och det håller inte. Det krävs full kompensation för att rädda kollektivtrafiken från det stålbad, de nedskärningar och den indragna trafik som regeringens besked i dag innebär. Jag hoppas riksdagen ser det regeringen blundar för, säger Kristoffer Tamsons.
Lämna ett svar