Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

(S) och Kommunal: Påstigning bak även efter pandemin

Kommunal och (S) i Region Stockholm vill att det även efter covid-19-pandemin ska vara möjligt att stiga på bussarna även genom bakdörrarna. Foto: Ulo Maasing.

Även efter covid-19-pandemin bör det vara möjligt att stiga på bussarna genom samtliga dörrar. Det skriver företrädare för fackförbundet Kommunal samt socialdemokraterna i region Stockholm i en debattartikel i tidningen Kommunalarbetaren. Artikeln är undertecknad av bland andra Jens Sjöström (S), trafikregionråd i opposition, Jessica Klementsson, ordförande för Kommunal i Stockholms län samt huvudskyddsombuden vid Arriva, Keolis och Nobina.

Att göra påstigning möjlig genom alla dörrar på bussarna skulle korta hållplatsuppehållen och ge ett bättre trafikflöde. Dessutom skulle hotbilden mot busschaufförerna minska drastiskt i och med att de inte längre skulle behöva hantera biljetter, skriver artikelförfattarna.

De konstaterar att fram till i juli hade SL förlorat 1,6 miljarder i intäkter på grund av minskat resande samt fuskåkande.

– Samtidigt har chaufförerna upplevt en bättre arbetsmiljö med nästintill minimerad hot- och våldsbild samt att flödet vid av och påstigning har förbättrats, skriver artikelförfattarna.

Därför vill de att kortläsare installeras även vid de bakre dörrarna på SL-bussarna. Det skulle, menar de, ge flera fördelar:

Kunna hålla främre dörren stängd tills smittspridningen har minskat drastiskt utan att förlora intäkter; Bättre ekonomisk situation för SL, både kort- och långsiktigt; Busschaufförernas arbetsmiljö skulle förbättras genom att man minimerar uppkomsten av hot- och våldssituationer i samband med visering;
För resenärerna skulle detta innebära smidigare påstigning och kortare restider.

Share Dela

Taggat som: , , , , ,

2 kommentarer »

  1. Funkat i Jönköping i många år nu, ser inte varför det inte är så överallt.

  2. Fungerar inte alls, se Göteborg. Riktig kaos med mycket fuskåkande. Om detta införs skall man också införa konduktörer.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)