Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Transportföretagen: Ny varselvåg hotar

Anna Grönlund, Sveriges Bussföretag: ”Om inte insatser görs omgående riskerar svensk kollektivtrafik en nedåtgående spiral”. Foto: Ulo Maasing.

Om stöden till transportföretagen inte utvecklas, förlängs och blir mer träffsäkra riskerar en ny varselvåg att utlösas. Det varnar Transportföretagen, där Sveriges Bussföretag ingår. Transportföretagen träffade på onsdagen Transportstyrelsen, Trafikverket och Sjöfartsverket för att diskutera hur transportsektorn drabbats av coronapandemin och hur man med gemensamma krafter ska kunna rädda den ur krisen. ”Om inte insatser görs omgående, riskerar svensk kollektivtrafik en nedåtgående spiral”, säger Anna Grönlund, branschchef i Sveriges Bussföretag.

Transportföretagen framhåller att krisen för persontransportsektorn är långtifrån över. Passagerarvolymerna är fortfarande betydligt lägre än jämförbar period 2019 för samtliga trafikslag. Tiotusentals anställda är redan uppsagda och många företag har försatts i konkurs.

En alltför tidig utfasning av kris- och stödåtgärder under hösten riskerar att utlösa en ny stor varselvåg. Regeringens besked i budgetpropositionen för 2021 är fullständigt otillräckliga för att hjälpa drabbade branscher att överleva, framhåller Transportföretagen.

Tina Thorsell, samhällspolitisk chef på Transportföretagen: ”Det är helt avgörande att stödinsatser som omställningsstödet och korttidspermitteringar förlängs”. Foto: Transportföretagen.

– Transportsektorn är klassad som samhällsviktig, men nu finns en risk att vi kommer stå utan de transporter vi är vana vid den dag pandemin är över och allt förväntas att återstarta och återgå. Det är helt avgörande att stödinsatser som omställningsstödet och korttidspermitteringar förlängs och finns kvar. Krisen är inte över, säger Tina Thorsell, samhällspolitisk chef på Transportföretagen.

Turistbussar och kollektivtrafik
Transportföretagen betonar att de nu dessutom behövs mer träffsäkra riktade stöd till branscher som drabbats särskilt hårt. Exempel på riktade stöd är ett stöd för avställda fordon, exempelvis turistbussar, sänkta eller ersatta avgifter, till exempel farleds- och banavgifter och en långsiktigt hållbar finansiering av luftfartens infrastruktur.

Organisationen pekar på att kollektivtrafiken är hårt drabbad och att prognoserna pekar på drygt tio miljarder i minskade biljettintäkter under 2020. Samtidigt förväntas bussarna i kollektivtrafiken upprätthålla normal kapacitet trots att det statliga stödet är slut och det stöd som aviserats i regeringens budget för 2021 enligt Transportföretagen är alldeles för litet.

– För att vi ska bibehålla ett robust system för persontransporter behöver staten kompensera de sektorer som drabbats hårt av minskad biljettförsäljning. För den offentligt upphandlade kollektivtrafiken fattas drygt 10 miljarder i år enligt prognoser från landets regioner. Om inte insatser görs omgående riskerar svensk kollektivtrafik en nedåtgående spiral då många regioner nu ska upphandla kollektivtrafik för tio år framåt, säger Anna Grönlund, branschchef på Sveriges Bussföretag som vid mötet beskrev situationen för offentligt upphandlade persontransporter.

Hon framhöll också att bussarna även är även en förutsättning för besöksnäringen. När bussföretagen som kör kollektivtrafik riskerar att drabbas av nedskärningar påverkas också föreningsliv, idrottsrörelse och tågersättningar där bussen brukar sättas in om tåget står still.

Även flyget har drabbats extremt hårt. Idag ligger flygtrafiken på nivåer motsvarande 10–20 procent i jämförelse med 2019.

– Coronapandemin är en global kris för flyget. Krisinsikten som våra medlemsföretag visar behöver också få fäste hos ansvariga myndigheter. Utan gemensamma åtgärder och ett helhetsgrepp om finansieringen av flygets infrastruktur riskerar en hel branschs kollaps, säger Fredrik Kämpfe, Transportföretagen branschchef flyg.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)