Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

LEDARE: Ord, ord, ord från ministern

Infrastrukturminister Tomas Eneroth(S). Många ord, lite substans. Foto: Ulo Maasing.

Ord, ord, ord. Det är strängt taget det enda som infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) har presterat under hela sommaren när det gäller kollektivtrafiken. Förutom maningar att se till att branschen förebygger trängsel och kör trafiken utan nerskärningar som gör att trängseln ombord på bussar och tåg ökar. Substansen i övrigt har uteblivit.

Covid-19-pandemin har lett till att svensk kollektivtrafik tappar i runda tal en miljard kronor i månaden i uteblivna biljettintäkter. Delvis på grund av ett kraftigt minskat resande, delvis på grund av ett dramatiskt ökat fuskåkande.

Men med något undantag har de regionala kollektivtrafikmyndigheterna hållit trafiken igång på en normal nivå. Det har ju staten uppmanat till, och branschen har tagit sitt ansvar. När det gäller kostnaderna för ansvarstagandet hukar dock staten med Tomas Eneroth i spetsen. Men han har naturligtvis övriga regeringen med sig.

Det är onekligen lite ironiskt att Eneroth tillsammans med Isabella Lövin, Per Bolund och övriga MP-ministrar hittills har visat sig beredda att satsa fler miljarder på att rädda flygbolaget SAS än på att hålla kollektivtrafiken rullande och tillgänglig även på längre sikt.

Som det fortsätter idag kan det nämligen inte fortsätta särskilt länge till. Snart hotar prishöjningar, kombinerade med stora nerskärningar i trafiken. Sparkade bussförare och tågpersonal, en kollektivtrafik vars konkurrenskraft försvagas radikalt med åtföljande miljöeffekter, svårare för kvinnor, låginkomsttagare, barnfamiljer och många andra att få det så kallade livspusslet att gå ihop…

Tomas Eneroth väljer dock att satsa på ord, ord, ord utan substans. Möjligen också på en tillvaro på en annan planet.

Kollektivtrafiken i landet tappar nu en miljard i månaden på minskade biljettintäkter. Foto: Ulo Maasing.

I en beramad intervju i Sveriges Radio den 18 augusti (klicka här) hävdade infrastrukturministern att ”det finns kapacitet att tillgå” i kollektivtrafiken. På frågan om kollektivtrafiken ska få några nya pengar som stöd blev dock Eneroth svaret skyldigt med en logik som är hans alldeles egna:

– Jag utesluter varken nya resurser eller att vi går in med striktare riktlinjer. Men biljettintäkterna har ju rasat just därför att resandet har minskat, så nog finns det resurser och förutsättningar att möta detta.

Svensk Kollektivtrafiks vd Helena Leufstadius reagerade kraftfullt, förståeligt nog och skrev i en debattartikel (klicka här) där hon citerade Eneroth: ”När de regionala kollektivtrafikmyndigheterna nu har återgått till 100% trafikeringsvolym efter sommaren så finns ytterligare kapacitet att tillgå och god framförhållning att beställa in mer fordon från t ex taxi och beställningstrafiken”.

– Våra medlemmar, de regionala kollektivtrafikmyndigheterna, önskar nu ett konkret svar på frågan: Hur har Tomas Eneroth tänkt att de ska lösa detta utan ytterligare statligt stöd? Frågade Leufstadius.

Än så länge har Eneroth blivit henne svaret skyldigt.

Den 11 september väcktes frågan i riksdagen av Jens Holm (V) (klicka här). Jens Holm konstaterade att regeringen har valt att stötta flyget med mycket mer pengar än vad man har avsatt för kollektivtrafiken. Han framhöll också att branschen har gett besked om att ytterligare åtminstone sex miljarder kronor måste till i år utöver de tre miljarder som regeringen lovade i våras, men som ännu inte har betalats ut.

Tomas Eneroth lovade dock inte något.

– Jag utesluter inte att det kan bli mer pengar till kollektivtrafiken, var så långt som infrastrukturministern sträckte sig.

Ord, ord, ord. Men föga substans.

Hur länge tror infrastrukturministern att kollektivtrafiken ska kunna fortsätta att förlora miljarder innan regionerna måste ta till tuffa åtgärder som kommer att vålla kollektivtrafiken mycket stor och mycket långvarig skada?

Det vore trevligt med något mer än ord, ord, ord. Lite substans, kanske.

U.M.

Taggat som: , , , , , , , , , ,

1 kommentar »

  1. Hur många av dessa stora trafikjättar har slopat aktieutdelningar med anledning av pandemin? Och hur många av dessa stora trafikjättar har lagt låga orealistiska anbud år efter år som nu tar stryk, och idag riktar krav till staten om ersättning?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)