Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Extramiljarder ska lyfta kollektivtrafik efter corona

En av de elbussar som trafikerar områdena kring Schiphol i Amsterdam. 2025 ska 95 procent av alla bussar i kollektivtrafiken i Amsterdam vara el- eller bränslecellsdrivna. Foto: Ulo Maasing.

“Efter coronapandemin kommer vårt trafik- och kollektivtrafiksystem aldrig mer att bli som förr. Men det är inte något dåligt. Det ger oss en unik möjlighet att genomföra nödvändiga förändringar och att framtidssäkra mobiliteten i regionen”. Det säger ordföranden för den regionala trafikmyndigheten i Amsterdam (Vervoerregio Amsterdam), Sharon Dijksma. Medan svenska kollektivtrafikmyndigheter brottas med att rädda ekonomin till följd av pandemin, satsar Amsterdamregionen extra miljarder utöver den ordinarie budgeten för att utveckla kollektivtrafiken ännu mer efter coronapandemin. I exempelvis Storstockholm slår man däremot till bromsarna när det gäller nysatsningar (klicka här).

Det särskilda coronapaketet i Amsterdam uppgår till 235 miljoner euro, cirka 2,45 miljarder kronor. Pengarna ska användas till satsningar på att förändra mobiliteten i regionen efter coronakrisen, att åter göra kollektivtrafiken till ett lockande transportalternativ och att stimulera ekonomin. Det ska ske genom investeringar i trafiksäkerhet och kollektivtrafikprojekt, emissionsfria bussar och till att styra resandet utanför den resurskrävande rusningstiden.

Coronapaketet ligger utanför den ordinarie investeringsbudgeten för mobilitet på cirka 130 miljoner euro, cirka 1,4 miljarder SEK.

Man börjar lite försiktigt nästa år med extrasatsningar för 30 miljoner euro, för att åren därefter skjuta till 205 miljoner euro (2,2 miljarder SEK) i extrasatsningar.

En stor del av pengarna ska användas till utsläppsfria bussar, alltså el- och bränslecellsbussar.

Trafikmyndigheten i Amsterdamregionen, Vervoerregio Amsterdam, ser coronakrisen som en möjlighet att kickstarta en utveckling av mobiliteten.

– Att tackla problemet med de väldiga resandeströmmarna under rusningstopparna, att verkligen ta ett avgörande steg mot emissionsfria transporter och att öka trafiksäkerheten. Idéerna fanns där tidigare, men tiden nu kräver handling och investeringar som ger tillgängligheten i regionen ett nödvändigt kvalitetslyft, säger Sharon Dijksma

Redan tidigare satsar regionen stort på utsläppsfri kollektivtrafik, bland annat genom Amsterdams kommunägda trafikföretag GVB. Men även i den del av busstrafiken i regionen som är upphandlad pågår en omfattande elektrifiering. I november sätts således 156 elbussar från Ebusco i trafik i området kring Schiphol. Sedan 2018 rullar där 110 elbussar från VDL.

Amsterdamregionen har som mål att 95 procent av busstrafiken ska vara utsläppsfria år 2025, alltså köras med el- eller bränslecellsbussar. Liksom i Nederländerna i övrigt ska alla bussar i kollektivtrafik år 2030 vara el- eller bränslecellsbussar.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)