Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Hård kritik mot Swedavia: Tvingar resenärer välja bort bussen

Sveriges Bussföretag riktar hård kritik mot Swedavia som vill tvinga bort all busstrafik från terminal 5. Bussföretagens branschchef Anna Grönlund har provgått den sträcka som resenärerna tvingas gå till och från bussen: 12,5 minuter, minst. Foto: Ebba Fredin.

Sveriges Bussföretag riktar hård kritik mot det statliga flygplatsbolaget Swedavia. Från mitten av december vill Swedavia stoppa all busstrafik vid terminal 5 på Arlanda – den enda av Arlandas terminaler som nu används på grund av covid-19-pandemin. Istället ska bussresenärer tvingas att gå från terminal 5 till terminal 4. Stoppet för busstrafik till terminal 5 kan vara i upp till tio år. Anna Grönlund, branschchef på Sveriges Bussföretag är upprörd. ”På vilka grunder utesluter Swedavia ett helt transportslag från tillgång till flygplatsen”, frågar hon.

Det var i mitten av september som Swedavia informerade företrädare för bussbranschen om att all bussangöring i mitten av december ska flyttas från terminal 5 till terminal 4. Swedavia hänvisade till ombyggnadsarbeten vid terminal 5. Samtidigt får taxi fortsätta att angöra terminal 5 och Arlanda Express kommer att gå som tidigare.

– Vi blev oerhört förvånade över beskedet från Swedavia. Det kom helt överraskande. Vi har full förståelse för att ytan utanför terminal 5 måste byggas om och att det kan påverka trafiken eftersom ytorna blir mindre. säger Anna Grönlund på Sveriges Bussföretag till bussmagasinet.se.

– Till en början fanns det en bra dialog mellan Swedavia och framför allt våra medlemsföretag i Stockholmsområdet. Där diskuterades olika förslag till lösning. Det var bra diskussioner, och från bussbranschens sida sa vi också att vi var beredda att betala för oss. Sedan tvärvände Swedavia.

Anna Grönlund uppger att det förslag som Swedavia sedan bestämde sig för, alltså flytten av all busstrafik från terminal 5 till terminal 4, överhuvud taget inte hade diskuterats med bussföretagen.

– Den lösningen är mycket sämre än de förslag som var uppe till diskussion. Det gäller inte bara att resenärerna tvingas till långa gångavstånd. De planerade hållplatserna är också alltför trånga. Swedavia hänvisar till ”säkerhetsskäl” som motivering till flytten. Jag har bett att få veta vilka dessa säkerhetsskäl är, men Swedavia har inte velat förklara dem. Vi har heller inte fått något som helst underlag till beslutet, säger Anna Grönlund.

Inte heller har Swedavia lämnat några informationer om hur länge bussarna ska vara förvisade från terminal 5.

– Vi har fått en mycket vag tidplan på ett par år till tio år. Det kan man knappast kalla för en tillfällig lösning, som Swedavia gör, kommenterar Anna Grönlund.

Allvarliga konsekvenser
Hon bedömer att konsekvenserna för busstrafiken till och från Arlanda blir allvarliga, både på kort och lång sikt.

– Resenärerna kommer att välja bort bussen. På längre sikt undergräver Arlanda sitt uppdrag att utvecklas till en hållbar flygplats. Busstrafiken till Arlanda är ju nästan uteslutande fossilfri idag. Med den här åtgärden sätter Arlanda krokben för sig själv.

Äntligen framme för Anna Grönlund. 12,5 minuter tog promenaden från tullfiltret i terminal 5 till busshållplatserna vid den stängda terminal 4. För resenärer till eller från de längst bort belägna gatorna i terminal 5 kan gångtiden vara det dubbla. Foto: Ebba Fredin.

Anna Grönlund har själv provgått sträckan mellan tullfiltret i terminal 5 och de planerade busshållplatserna utanför terminal 4. I båda riktningar och försedd med en resväska som dock var tom.

– Det tog 12,5 minuter i vardera riktningen. Det kommer att avskräcka många från att ta bussen. Och hur ska utländska turister hitta fram, frågar hon.

– Men i praktiken kan gångtiden mellan gate och buss bli mycket längre. Den som ska till eller från en av de bortre gaterna i Arlandas pir F får 20 – 25 minuters gångväg.

Drabbar privatresenärer
Att tvinga bort bussarna från terminal 5 kommer också att slå hårdast mot privatresenärerna och allra hårdast mot äldre, funktionsnedsatta och småbarnsfamiljer som ska ta sig hela sträckan, ibland med tungt bagage, konstaterar Anna Grönlund.

– Affärsresenärerna, som inte betalar sina biljetter själv, kommer även i fortsättningen att med portfölj eller kabinväska ha lika nära som tidigare till taxi eller tåg.

Anna Grönlund pekar också på att det inte bara är Flygbussarna som kommer att få det mycket svårt i en tid då resandet redan har sjunkit dramatiskt på grund av covid-19-pandemin.

– Med Flygbussarna ökar tillgängligheten till Arlanda avsevärt, även för den som inte reser mellan Stockholms City och flygplatsen. Alla ska ju faktiskt inte in till city. Dessutom slår Swedavias beslut hårt mot all den busstrafik med expressbussar och lokaltrafik som trafikerar Arlanda från hela Mälardalsregionen och Uppsala.

– Den hårt sargade turist- och besöksnäringen i Stockholmsregionen drabbas också. När pandemin är över ska exempelvis konferensanläggningarna i regionen åter börja bussa resenärer till och från Arlanda. Och det är knappast troligt att kryssningsrederierna kommer att acceptera att deras resenärer, ofta äldre, ska behöva gå långa sträckor till och från sina flyg. Turnarounds, som är ekonomiskt viktiga för besöksnäringen, kommer inte att fungera. Turistbussarna får det mycket svårare, säger Anna Grönlund.

Hon vill ha svar på två frågor från Swedavia:

Varför avbröt Swedavia ensidigt dialogen med branschen och meddelade ett beslut utan dialog? Och på vilken grund utesluter Swedavia ett helt transportslag från Arlandas största terminal?

Taggat som: , , , , , ,

Categorised in: Nyheter, Turism

1 kommentar »

  1. Arlanda är dessutom ganska gammalmodigt utformat med terminaler som ligger på linje. På liknande platser har man i flera fall små spårbundna småfordon eller åtminstone alla fall sk. rullande trottoarer för att underlätta. Arlanda har inget av det här.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)