Regeringen har nu återupptagit arbetet med att ta fram en ny nationell strategi för hållbar turism och växande besöksnäringen. På grund av covid-19-pandemin har arbetet vilat en stor del av året, men på initiativ av näringsminister Ibrahim Baylan(S) har det nu återupptagits. Strategin ska inte arbeta med akuta krisfrågor utan mer långsiktigt. Bland andra Sveriges Bussföretags branschchef Anna Grönlund ingår i referensgruppen.
Sedan tidigare finns ett utkast till strategi. På grund av utbrottet av covid-19-pandemin blev inte arbetet färdigt.
Regeringen vill nu återuppta arbetet och Näringsdepartementet har därför knutit en ny referensgrupp till sig så att arbetet kan slutföras med hänsyn tagen till den situation vi befinner oss i samtidigt som det ska finnas ett tioårsperspektiv i strategin.
Syftet med en nationell strategi för besöksnäringen är att den ska kunna Syftet med en nationell strategi är att den ska kunna fungera som stöd och ramverk för företag, branschorganisationer, lokala, regionala och nationella turistfrämjare för att utveckla hela Sverige till en långsiktigt hållbar, konkurrenskraftig och attraktiv destination.
Förutom Anna Grönlund, Sveriges Bussföretag, ingår bland andra Linn Uggerud,Svensk Turism samt Elionor Hennevelt, Visita i referenesgruppen.
Lämna ett svar