Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

40 procent elektriskt i Oslo – ”billigare än väntat med el”

Antalet elbussar i Oslo fortsätter att öka snabbt – och gör kollektivtrafiken mindre kostnadskrävande. Foto: Ruter/Øystein Dahl Johansen

Om ett drygt år kommer nästan 40 procent av alla stadsbussar i Oslo att vara eldrivna. Detta sedan trafikhuvudmannen i Oslo, Ruter, på torsdagen avgjorde sin senaste upphandling av busstrafik. Som en följd av det ska ytterligare 109 elbussar sättas i trafik i den norska huvudstaden i januari 2022. Satsningen på elbussar innebär att trafiken bli billigare än väntat. Operatör blir Norgesbuss, som vann upphandlingen av trafiken i stadsdelarna Søndre Nordstrand, Nordstrand och delar av Nordre Follo.

Av de nya elbussarna kommer 74 att vara ledbusssar och trafikera de tyngsta linjerna.

Enligt Ruter ligger det vinnande anbudet lägre i pris än vad man hade väntat sig. Förklaringen är, enligt Ruter, att elbussarna kostnadsmässigt är mer konkurrenskraftiga jämfört med dieselbussar. Investeringskostnaden är visserligen alltjämt högre för elbussar, men det kompenseras av att driftskostnaderna för elbussar nu är väsentligt lägre än för dieselbussar. Elbussarna väntas dessutom ha en längre livslängd som enkelt kan förlängas genom att byta batterier på bussarna.

I februari i år blev det klart att det norska miljödepartementets utvecklingsbolag Enova stöder investeringar i laddinfrastruktur för busstrafiken i det aktuella trafikområdet med upp till 74 miljoner norska kronor. Det öppnade för en satsning på elbussar i upphandlingen – och resultatet är alltså 109 nya elbussar och kraftfulla laddstationer på bussdepån Rosenholm. Både snabbladdning och långsam laddning blir möjlig.

Därmed ökar också antalet elbussar i Ruters trafik till 265.

Antalet elbussar i Oslo fortsätter att öka snabbt – och gör kollektivtrafiken mindre kostnadskrävande. Foto: Ruter/Øystein Dahl Johansen.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2021 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)