Frågan om bussarnas framdörrar ska öppnas sedan särskild skyddsglas installerats fortsätter att vara oklar. Fackförbundet Kommunal gick på fredagseftermiddagen ut med ett pressmeddelande där man framhåller att Kommunal inte har gått med på att öppna framdörrarna på Nobinas bussar i Norrtälje (vilket vi rapporterade igår, klicka här). Samtidigt framhåller Nobina att de första turerna med skyddsglas och påstigning via framdörren sker på söndag. ”Parallellt med arbetet med att ta fram skyddsglas för Norrtäljes bussar, pågår även ett arbete med att prova ut och riskanalysera skyddsglas tillsammans med flera av våra uppdragsgivare runt om i landet”, skriver Nobina i ett pressmeddelande.
Nobina framhåller att arbetet med att ta fram ett tryggt och säkert skydd för förarna har pågått sedan maj.
– Arbetsmiljöverket har testat skyddet ur både smittskydds- och trafiksäkerhetssynpunkt och gett grönt ljus att använda det. Därefter har en anpassning skett av skyddet på samtliga bussmodeller i Norrtälje, följt av både riskanalys och kontrollbesiktning, skriver Nobina.
I sitt pressmeddelande hävdar Kommunal att det inte finns någon överenskommelse mellan Nobina och Kommunals skyddsombud i frågan.
Kommunal skriver att ”Kommunals skyddsombud lämnade 26 november i enlighet med arbetsmiljölagen in en 6:6a-anmälan till arbetsgivaren då det inte ansågs klarlagt att de föreslagna skydden skyddar mot smitta, samt att dessa är störande ur arbetsmiljö- och trafiksäkerhetssynpunkt. Då arbetsgivarens svar inte var tillfredställande skickades den in till Arbetsmiljöverket den 30 november.
Om Nobina går vidare med att öppna framdörrarna den 6 december trots att Arbetsmiljöverket ännu inte lämnat svar kan det bli aktuellt för skyddsombuden att lägga ett skyddsstopp mot att öppna framdörrarna.”
– Vår prioritet är att skydda våra medlemmar. De har varit väldigt utsatta i coronapandemin, och det vore direkt oansvarigt att lätta på åtgärderna när vi befinner oss mitt i andra vågen, säger Ulf Wallin, facklig samordnare för Kommunal på Nobina Norrtälje.
– Det här är ett viktigt steg och kvittot på ett hårt arbete där vi nu åter kan börja öppna framdörren på bussarna, utan att kompromissa med säkerheten för våra förare. Genom skyddsglasen så frigör vi samtidigt utrymme och sittplatser i trafiken som tidigare behövt vara avstängda. Bara för Nobina så innebär detta en ökning med ca 10 procent eller motsvarade 270 bussar, säger Henrik Dagnäs, vd på Nobina Sverige.
– Godkända skyddsglas gör nu att en viktig del av föraryrket kommer tillbaka till oss, nämligen kontakten med våra resenärer, samtidigt som vi löser två stora problem för hela den svenska kollektivtrafiken. Det handlar om förarnas arbetsmiljö och säkerhet samt resenärernas möjlighet att bidra till en hållbar kollektivtrafik, där det ska vara lätt att göra rätt, säger Peter Boström, säkerhetschef på Nobina.
Lämna ett svar