Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

SL öppnar bussarnas framdörrar

Fredrik Lundberg, bussförare hos Nobina i Storstockholm på en av de första bussarna i SL-trafiken som nu öppnar framdörrarna.

Nu öppnas gradvis framdörrarna på bussarna i SL-trafiken i Storstockholm. Under de kommande veckorna ska skyddsglas installeras ombord på de cirka 2 200 bussar som går i SL-trafiken, sedan lösningen med skyddsglas har testats och godkänts. Arbetet med att få till en lösning som säkrar bussförarnas arbetsmiljö, kollektivtrafikens intäkter och minskar trängsel har pågått sedan våras genom bussoperatören Nobina som har lagt ner stora ansträngningar på att finna en lösning.

Ombordstigning på bussar och intäktssäkring i kollektivtrafiken har varit ämne för diskussion under hela coronapandemin. Genom att installera skyddsglas vid förarhytten i SL:s bussar blir man först i Sverige att öppna framdörrarna. Detta till gagn för förarnas säkerhet, kollektivtrafikens intäkter och för minskad trängsel.

– Det är glädjande att SL blir först ut i Sverige med denna lösning. Det är inte bara en säkring av förarnas arbetsmiljö utan också ett sätt att säkra kollektivtrafikens intäkter. Fullt på plats innebär det att vi frigör utrymme i SL-trafiken motsvarande uppemot 200 extra bussar, säger Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd och ordförande för SL.

– Det är väldigt glädjande och efterlängtat att kunna ta det här steget så att påstigning och betalning åter kan ske framme i bussen, säger Fredrik Cavalli-Björkman, trafikdirektör på SL.

Storstockholms Lokaltrafik blir först i Sverige att installera skyddsglas ombord på bussar i SL-trafiken. Det innebär att Sveriges första särskilt anpassade bussar kommer att rulla i ordinarie trafik med start nästa vecka.

Arbetet med att finna en lösning som både säkrar bussförarnas arbetsmiljö och intäkterna från resenärerna har pågått sedan i våras.

Arbetet med att få till en lösning som säkrar busschauförers arbetsmiljö, kollektivtrafikens intäkter och minskar trängsel har pågått sedan tidigt i våras.

I våras valde SL, som första kollektivtrafikbolag i Sverige, att stänga framdörrarna på samtliga bussar i SL-trafiken för att minska smittspridning och skydda förarna. Under pandemin har SL tillsammans med trafikutövarna tittat på en lösning för hur man ska kunna öppna framdörrarna igen på ett smittsäkert sätt. Nobina, som kör en del av bussarna i SL-trafiken, har tagit fram ett skyddsglas som är trafiksäkert och som skyddar mot smitta. Skyddsglasen kommer införas successivt i hela SL:s busstrafik.

Den 6 december börjar SL öppna framdörrarna på bussarna i Norrtälje.

– Under en övergångsperiod kommer det finnas en blandning av bussar med och utan skyddsglas i trafiken men i nuläget kan vi inte säga exakt när skyddsglas kommer på en specifik busslinje. Därför är det viktigt att du som resenär är uppmärksam när bussen kommer, öppnas framdörrarna ska du stiga på fram, säger Fredrik Cavalli-Björkman.

SL:s operatörer har tillsammans med sina skyddsorganisationer genomfört arbetet med prototyper, tester och utvärdering. Ett skyddsglas i kollektivtrafiken ställer stora krav, såklart på smittskydd men också på frågor om trafiksäkerhet, utrymning, brandsäkerhet med mera.

Dessa tester är nu avklarade och skydden är besiktigade och godkända för användning i bussar. Utöver det så har olika tester av droppsmitta utförts. Som ett sista steg så prövas skydden av Arbetsmiljöverket – för att säkerställa att det möter alla krav på smittskydd och säkerhet för både förare och resenär.

Med start på söndag rullar alltså anpassade bussfordon i SL-trafiken och arbetet med att installera skyddsglas ombord på SL:s 2200 bussfordon kommer att pågå i ett par veckor framöver och över årsskiftet.

Genom att öppna dörrarna fram:

  • Blir den delen av bussen som varit avspärrad under pandemin tillgänglig igen vilket bidrar till att minska trängsel ombord.
  • Precis som innan pandemin blir föraren bakom skyddsglaset tillgänglig igen för att svara på frågor samt hjälpa till vid behov.
  • Blir det återigen enkelt att betala för resan. Intäkterna som SL får in via biljettköpen behövs för att fortsatt kunna köra bussar, tåg, spårvagnar och pendelbåtar.
Share Dela

Taggat som: , , , ,

6 kommentarer »

  1. Hej på Er

    jag undrar om ni läser Era ägna inlägg

    https://www.bussmagasinet.se/2020/12/framdorrar-pa-bussar-oppnas-i-uppland/

    innan ni publicerar den

    • Ja, det gör vi. I Uppland börjar framdörrarna att öppnas i mitten av december. I SL-trafiken sker det fr o m nu på söndag. Uppland var först att meddela om öppnandet, men SL är först med att öppna.

      • Hej
        Hur tror NI att detta skall skydda passagerarna när de kommer stå I kö?!

        • Hur tror ni att detta skall skydda passagerarna när de kommer stå på kö?

          • Tanken har väl aldrig varit att skydda passagerarna. Det har hela tiden handlat om förarens skydd. Eller är jag helt fel ute nu?

  2. Plastbandet som har fungerat hittills, byts ut emot en plastbur. Märklig åtgärd! Både band och bur kommer ändå avvecklas framme i april/maj 2021, när den allmänna vaccineringen mer och mer här landat. Slöseri med pengar.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2021 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)