Även om de alltjämt är få i Europa rycker bränslecellsbussarna fram på marknaden. I veckan fick busstillverkaren Solaris en order från Arriva i Nederländerna på tio vätgasdrivna bränslecellsbussar av modell Urbino 12 hydrogen. Samtidigt sattes också världens troligen första flotta av bränslecellsdrivna dubbeldäckare i trafik i Aberdeen, Skottland.
De tio bussar från Solaris som Arriva i Nederländerna har beställt ska levereras under året och sättas i trafik i december i provinsen Gelderland, bland annat i städerna Apeldoorn och Zutphen i östra delen av landet.
Beställningen görs inom ramen för det EU-stödda utvecklingsprogrammet JIVE2. Inom programmet ska 152 nya bränslecellsbussar sättas i trafik i fjorton europeiska länder, varav Sverige är en. Här kommer de första två bränslecellsbussarna i ordinarie trafik att köras av Transdev i Sandviken (klicka här). Även de bussarna levereras av Solaris.
Bränslecellsbussar har gått i trafik i Sverige tidigare. I början av 2000-talet rullade tre vätgasdrivna Mercedesbussar i SL-trafiken i Stockholm under två år som en del av ett EU-projekt.
Syftet med JIVE2 är att påskynda införandet av värgtasdrivna, emissionsfria bussar i Europa genom att varje buss får ett investeringsstöd på cirka 1,5 miljoner kronor. Ett krav för stödet är att bussarna under fyra år ska köras minst 5 000 mil om året, men Arriva siktar på 10 000 mil per buss och år.
De tio bussar som Solaris ska leverera till Arriva i Nederländerna ersätter lika många dieselbussar. Ordern från Arriva är ingalunda Solaris´ första när det gäller bränslecellsbussar.
Sedan bussen premiärvisades på den internationella kollektivtrafikunionen UITP:s mässa och världskongress i Stockholm sommaren 2019 har Solaris fått order på totalt 69 bränslecellsbussar.
Samtidigt som Solaris fick sin order på bränslecellsbussar till Nederländerna sattes världens första flotta med dubbeldäckade vätgasbussar i trafik i Aberdeen i Skottland. Totalt handlar det om femton vätgasdrivna tvåvåningsbussar.
Bussarna är levererade av brittiska Wrightbus till bussjätten First Bus och är även de en del av ett EU-projekt och finansierade av staden Aberdeen, den skotska regeringen och EU. Prislappen för varje buss är drygt fem miljoner kronor.
Lämna ett svar