Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bränslecellsbussarna rycker fram

Bussstillverkaren Solaris har fått en order på tio bränslecellsbussar till Arriva i Nederländerna – därmed har man sålt 69 vätgasdrivna bussar. Foto: Solaris.

Även om de alltjämt är få i Europa rycker bränslecellsbussarna fram på marknaden. I veckan fick busstillverkaren Solaris en order från Arriva i Nederländerna på tio vätgasdrivna bränslecellsbussar av modell Urbino 12 hydrogen. Samtidigt sattes också världens troligen första flotta av bränslecellsdrivna dubbeldäckare i trafik i Aberdeen, Skottland.

De tio bussar från Solaris som Arriva i Nederländerna har beställt ska levereras under året och sättas i trafik i december i provinsen Gelderland, bland annat i städerna Apeldoorn och Zutphen i östra delen av landet.

Beställningen görs inom ramen för det EU-stödda utvecklingsprogrammet JIVE2. Inom programmet ska 152 nya bränslecellsbussar sättas i trafik i fjorton europeiska länder, varav Sverige är en. Här kommer de första två bränslecellsbussarna i ordinarie trafik att köras av Transdev i Sandviken (klicka här). Även de bussarna levereras av Solaris.

Bränslecellsbussar har gått i trafik i Sverige tidigare. I början av 2000-talet rullade tre vätgasdrivna Mercedesbussar i SL-trafiken i Stockholm under två år som en del av ett EU-projekt.

Syftet med JIVE2 är att påskynda införandet av värgtasdrivna, emissionsfria bussar i Europa genom att varje buss får ett investeringsstöd på cirka 1,5 miljoner kronor. Ett krav för stödet är att bussarna under fyra år ska köras minst 5 000 mil om året, men Arriva siktar på 10 000 mil per buss och år.

Världens första flotta av bränslecellsdrivna tvåvåningsbussar har satts i trafik i Aberdeen, Skottland. Foto: Abermedia / Michal Wachucik.

De tio bussar som Solaris ska leverera till Arriva i Nederländerna ersätter lika många dieselbussar. Ordern från Arriva är ingalunda Solaris´ första när det gäller bränslecellsbussar.

Sedan bussen premiärvisades på den internationella kollektivtrafikunionen UITP:s mässa och världskongress i Stockholm sommaren 2019 har Solaris fått order på totalt 69 bränslecellsbussar.

Samtidigt som Solaris fick sin order på bränslecellsbussar till Nederländerna sattes världens första flotta med dubbeldäckade vätgasbussar i trafik i Aberdeen i Skottland. Totalt handlar det om femton vätgasdrivna tvåvåningsbussar.

Bussarna är levererade av brittiska Wrightbus till bussjätten First Bus och är även de en del av ett EU-projekt och finansierade av staden Aberdeen, den skotska regeringen och EU. Prislappen för varje buss är drygt fem miljoner kronor.

Taggat som: , , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)