Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Svensk Kollektivtrafik: Inte förares ansvar att övervaka munskyddsanvändning

Johan Wadman, vd, Svensk Kollektivtrafik.

På torsdag den 7 januari börjar Folkhälsomyndighetens allmänna råd att använda munskydd i kollektivtrafiken att gälla. Rådet vänder sig till allmänheten i Sverige och rör personer som reser med ej platsbokningsbar kollektivtrafik. Munskydd rekommenderas under de tider på vardagar, då många människor vanligtvis reser: klockan 7–9 samt 16–18. Det är varken förarens eller någon annan personals ansvar att övervaka efterlevnaden av rekommendationen konstaterar branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik som nu sammanfattar läget när det gäller munskydd.

– Våra medlemmar har utifrån vår expertgrupp tagit fram ett så enhetligt sätt som möjligt, i ett land med stora regionala skillnader, att implementera råden om munskydd vid resande och informera resenärerna om deras egenansvar i detta, säger Johan Wadman, VD för branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik.

Den 18 december meddelade Folkhälsomyndigheten att de avsåg att ta fram rekommendationer för användandet av munskydd i kollektivtrafiken. Därefter tillsattes den 21 december en expertgrupp hos Svensk Kollektivtrafik för att bistå Folkhälsomyndigheten inför framtagande av rekommendationerna och därefter utröna hur de regionala kollektivtrafikmyndigheterna bäst kan tillmötesgå den nya rekommendationen på ett så smittsäkert sätt som möjligt.

Folkhälsomyndigheten publicerade den 30 december sitt beslut om ett nytt allmänt råd som vänder sig till allmänheten i Sverige.

Svensk Kollektivtrafik summerar:

• Folkhälsomyndigheten är tydlig med att bärandet av munskydd är var och ens eget ansvar. Det är resenärernas ansvar att ha med sig eget munskydd. Utifrån lokala förutsättningar kommer de regionala kollektivtrafikmyndigheterna att tillhandahålla munskydd till resenärer genom exempelvis försäljnings- och serviceställen.

• Resenären förväntas behålla sitt munskydd på under hela resan och inte ta av det förrän han eller hon är utomhus. Använda munskydd är enligt de regionala smittskydden att betrakta som normalt avfall, och ska kastas i papperskorgar eller sopbehållare som annat skräp.

• Resenärer som inte har munskydd kommer att få gå ombord på fordonen och kommer inte att avvisas under sin resa. Det är varken förarens eller någon annan personals ansvar att övervaka efterlevnaden av rekommendationen.

• Frågan om munskydd till personal i kollektivtrafiken är respektive arbetsgivares ansvar.

De regionala kollektivtrafikmyndigheterna kommer i samarbete med branschens övriga aktörer att på olika sätt informera och uppmana resenärerna att följa rekommendationen, framhåller Svensk Kollektivtrafik.

– Rekommendationen om munskydd är välkommen, då den förtydligar något både myndigheter och resenärer efterfrågat. Viktigt är att vi betonar det personliga ansvaret och tryggheten i att det är vad det handlar om i hela Sverige. Att ledande expertis inom kollektivtrafikmyndigheterna tagit ett samlat grepp gör det möjligt att tryggt och säkert foga detta som ett komplement till redan existerande rekommendationer för om, när och hur resor bör ske under pandemin, säger Kristoffer Tamsons (M), ordförande för Svensk Kollektivtrafik

– Vi har alla ett ansvar att minska trängsel och smittspridning. Förutom munskydd så handlar det också om att gå, cykla och undvika att resa i peaktid om en kan. Vår ambition är att fortsätta köra så mycket vi kan och sätta in mer trafik där det är trångt på fordonen, säger Ulrika Frick (MP), första vice ordförande för Svensk Kollektivtrafik.

– Res bara när du måste och absolut inte om du är sjuk, vi måste alla hjälpas åt att minska smittspridningen. Håll i och håll ut. Det gäller i hela samhället och även när nya rekommendationer tillkommer, säger Tommy Levinsson (S), andre vice ordförande för Svensk Kollektivtrafik.

Taggat som: , , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)