
AB Volvo inrättar ett nytt affärsområde, Volvo Energy, för att påskynda elektrifieringen av bussar och andra nyttofordon. Det nya affärsområdet ska också ha ansvar för utvecklingen av bränslecellsfordon. Foto: Ulo Maasing.
Volvokoncernen, det vill säga AB Volvo, bildar ett nytt affärsområde med målet att påskynda elektrifieringen av bussar, lastbilar och anläggningsmaskiner. Det nya affärsområdet Volvo Energy ska stärka Volvokoncernens kommersiella hantering av batterier över livscykeln samt kunderbjudandet när det gäller laddinfrastruktur. Samtidigt ska miljöpåverkan från elektriska och hybridelektriska kommersiella fordon och maskiner minskas genom att använda batterier ges ett andra liv inom olika användningsområden. Det nya affärsområdet ska också ha ansvaret för Volvos utveckling av bränslecellsdrift.
– Vi ser ett stort och växande intresse hos många kunder för elektriska fordon och maskiner. Det är en väldigt glädjande utveckling som skyndar på omställningen till mer hållbara transportlösningar. Vår ambition är att erbjuda våra kunder de mest konkurrenskraftiga lösningarna när det handlar om elektrifiering, inklusive batterier och laddningsinfrastruktur. Med Volvo Energy tar vi ett helhetsgrepp över hela livscykeln som är bra både för våra kunders affär och för samhället i stort, säger Martin Lundstedt, vd och koncernchef.
I Volvokoncernen ingår inte personbilsverksamheten som ligger i Volvo Cars.
Redan idag omfattar Volvokoncernens erbjudande elektriska fordon och maskiner inom ett stort antal segment. Det omfattar stadsbussar, sopbilar och anläggnings- och distributionslastbilar för stadstrafik till kompaktgrävmaskiner och hjullastare. Utrullningen av ytterligare elektriska fordon och relaterade tjänster fortsätter i snabb takt till att under senare delen av året också omfatta bland annat tunga lastbilar för regionala transporter eller anläggningsarbete, uppger Volvo.
Bränsleceller
Det nya affärsområdet Volvo Energy får fullt resultatansvar. Internt ska det tillhandahålla batterier och laddningslösningar till koncernens övriga affärsområden. Men Volvo Energy får också en extern roll och ska erbjuda använda, renoverade batterier till kunder för olika användningsområden.
Volvo Energy kommer även ha ett koncernansvar för lösningar när det gäller väteinfrastruktur för bränslecellsdrivna fordon. Samarbeten med olika partners och aktörer i ekosystemet kommer enligt Volvo att vara en central del av verksamheten.
I kommersiella fordon kommer batterierna att användas i många år innan de behöver bytas ut eller renoveras. Om ett fordon får helt nya batterier finns det dock mycket kapacitet kvar i de gamla. Det gör att de passar mycket bra för lagring av energi i exempelvis fastigheter eller vid grön elproduktion. Genom att hitta nya användningsområden för batterierna sparar man på naturens resurser, menar Volvo.
Vi har tidigare rapporterat om Volvos satsning på att använda gamla elbussbatterier i en bostadsrättsförening i Göteborg (klicka här), likaså om ett samarbete mellan Volvo Bussar och Stena Recycling (klicka här).
Chef för Volvo Energy blir Joachim Rosenberg som är medlem av Volvos koncernledning och ordförande för UD Trucks.
Lämna ett svar