När batterierna i elbussar har tappat stinget så att de inte längre har tillräcklig ork för att driva en buss har de ändå ett långt liv kvar. De kan exempelvis användas för att ladda elbilar. Det är den spanska busstillverkaren Irizar som tillsammans med ett annat spanskt företag, Ibil etablerar laddstationer för elbilar på oljebolaget Repsols bensinmackar över hela Spanien. Nu har den första macken öppnat där elbilar laddas med hjälp av gamla bussbatterier.
Tanken med återanvändningen av bussbatterierna är inte bara att ge dessa ett avsevärt längre liv. Det gör det också möjligt att etablera 50 kW laddstationer på platser där elnätet annars inte räcker till, eller där det skulle kräva alltför stora investeringar i nätet för att det skulle hålla ekonomiskt.
Om man kompletterar laddstationen med ett energilager av uttjänta elbussbatterier minskas belastningen på nätet avsevärt. En laddstation för snabbladdning på 50 kW behöver bara en nätanslutning på 15 kW eftersom belastningen på nätet reduceras med 70 procent tack vare energilagret. Stationerna är också enkla att installera och kräver bara ett utrymme på mindre än en kvadratmeter.
Irizar är inte ensamt bland elbusstillverkarna om att ge elbussbatterier ett andra liv.
Volvo Bussar och Stena Recyclings dotterbolag Batteryloop etablerade exempelvis i fjol ett samarbete för att avsevärt öka livslängden för batterier från elbussar. När batterierna plockas ur bussarna återanvändas de som energilager i till exempel fastigheter och laddstationer i många år (klicka här).
Redan 2018 började Volvo och Riksbyggens bostadsrättsförening Viva i Göteborg att använda batterier från elbusslinje 55 i Göteborg för energilagring. Bland annat lagras energi från solceller på bostadshusen tak i ett energilager med tidigare bussbatterier (klicka här).
Även andra busstillverkare som Solaris, MAN med flera arbetar med olika lösningar för att återanvända elbussbatterier.
Lämna ett svar