Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Ingen fart på Lundaexpressen – nu kan Lund begära skadestånd

Ovanlig syn i Lund. Spårvägen där har fått en mardrömsstart och det mesta av trafiken ersätts med bussar sedan länge. Foto: Skånetrafiken.

Spårvägen i Lund, Lundaexpressen, har fått en mardrömsstart. Dag efter dag har trafiken fått räddas med buss. Den senaste veckan har som mest en av de sju spårvagnarna i Lund varit i trafik. Många dagar ingen alls. När trafiken kan bli normal är oklart. Det främsta problemet är stålhjulen som inte klarar häftiga inbromsningar, men flera av de sju vagnarna har heller inte slutbesiktigats. Nu överväger Lunds kommun att kräva skadestånd från regionen och Skånetrafiken med anledning av spårvägens fiaskostart, skriver Dagens Samhälle.

Vecka efter vecka klaras spårvägstrafiken i Lund med hjälp av ersättningsbussar. Bussarna kör med samma turtäthet som spårvägen var tänkt att hålla.

– Spårvagnstrafiken som började i december har inte åkt med full kraft än. Tre av spårvagnarna som levererats är inte i tekniskt gott skick och har inte godkänts för användning. Och alla fyra som har körts har fått problem. Det är bara en, som inte har så stora problem, som man kan köra med, säger kommunalrådet Jan Annerstedt (Förnya Lund) till Dagens Samhälle.

Annerstedt är också ordförande i tekniska nämnden i Lund som ansvarar för spårvägen.

Han uppger att Lunds kommun har satsat 890 miljoner kronor på spårvägen. Men kommunen svarar endast för rälsen, medan vagnar, depå, drift och förarutbildning bekostas av regionen/Skånetrafiken.

Det stora problemet i samband med Lundaexpressens startfiasko är främst så kallade hjulplattor, alltså nerslitna partier på stålhjulen som kan uppkomma om en spårvagnen bromsas kraftigt eller ofta – ett problem som inte uppkommer på fordon med gummihjul.

– Det ser ut som om vi haft en ovanligt hög frekvens av panikbromsningar som fått hjulen att låsa sig, säger David Schelin, vd för underhållsföretaget Euromaint till Sydsvenskan.

För att korrigera felet behövs en särskild hjulsvarv som inte finns i Lund.

– Depån är inte dimensionerad för stora reparationer. Den har inte den utrustningen som behövs, säger Jan Annerstedt till Dagens Samhälle.

– Hjulen är vårt viktigaste problem att lösa just nu. Vi jobbar på alla fronter med detta. Vi tittar på anläggningar i hela norra Europa och är beredda att köra hjulen nästan var som helst om vi kan ordna det här, säger David Schelin till Sydsvenskan.

Spårvagnarna ägs av Skånetrafiken. Operatör är Vy som kör stadsbussarna i Lund. Från Vy riktar man kritik mot kvaliteten på spårvagnarna som tillverkats av spanska CAF. Från Vy har kritik riktats mot att spårvagnarna håller alltför dålig kvalitet.

Carina Zachau (M), ordförande i kollektivtrafiknämnden i Region Skåne säger till Dagens Samhälle att man har varit för optimistisk när det gäller bedömningne av leveranser, bygget av spårvägsdepån och att vänja Lundaborna vid spårvägen. Hon säger även att regionen vill lägga över ett ansvar på spårvagnsleverantören.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2021 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)