På allt fler håll i landet öppnas åter framdörrarna på bussar i kollektivtrafik. Nu inleds monteringen av skyddsglas vid förarplatsen på de bussar som kör åt Länstrafiken Örebro. Därmed kommer resenärerna snart att kunna stiga på genom framdörrarna igen. Länstrafiken planerar att börja öppna framdörrarna igen etappvis från och med den 15 mars.
Först ut att få skyddsglas är de bussar som trafikerar Nora och Hällefors där monteringen beräknas vara klar vecka 9. Framdörrarna på bussarna som kör i Nora och Hällefors kommer att börja öppnas för påstigning den 15 mars.
Monteringsjobbet kommer sedan att fortsätta med målsättningen att alla bussar i länet ska ha skyddsglas mellan förare och resenärer. Skyddsglaset är en åtgärd för att undvika fysisk kontakt mellan förare och resenärer.
– Det gör att vi kan öppna bussarnas framdörrar igen för att återigen kunna erbjuda möjligheten att stiga på där fram. Det gör i sin tur att resenärerna kan använda biljettautomaten som sitter där fram och att föraren blir tillgänglig för betalning och frågor. Dessutom blir det mindre trängsel på bussarna om påstigning sker där fram och avstigning där bak, säger Fredrik Eliasson, kollektivtrafikchef på Länstrafiken.
Under en övergångsperiod kommer det att finnas både bussar med och bussar utan skyddsglas i trafik i Örebro län.
Sedan när har Länstrafiken Örebro några bussar att öppna framdörrar i? Artikeln är en (ngt slarvig eller i vart fall ofullständig) rewrite från Nerikes Allehanda.
Den från pressmeddelandet citerade Hr kollektivtrafikschefen nämner inte att den trafik som körs av det av regionen ägda bolaget Svealandstrafiken AB har fått ett föreläggande från Arbetsmiljöverket, AMV, att hålla framdörren stängd. Detta beslut gäller oktober månad ut och påverkas inte av hr kollektivtrafikchefens varken uttalanden eller eventuella åtgärder. Trafiken i Nora Hällefors körs av ett annat bussföretag som inte fått något beslut från Arbetsmiljöverket.
Stadstrafiken i Örebro berörs sålunda inte av några öppnade framdörrar förrän AMV:s beslut ändras. ¨
Att hr kollektivtrafikchefen i T-län skulle vara okunnig om förhållandet förefaller absolut inte sannolikt, men av pressmeddelandet är det lätt att gripas av misstanken. Eller – ännu värre – att han försöker pressa Svealandstrafiken att gå emot ett myndighetsbeslut.
Hr skribenten har uppenbarligen läst artikeln ngt slarvigt. Där talas om bussar som kör åt Länstrafiken. Och vi har över huvud taget inte sett Nerikes Allehanda artikel.