Busstillverkaren Solaris senaste elbuss testas nu i Norge. Solaris har sneglat på just den nordiska marknaden för region- och stadstrafik när man tagit fram modellen, Urbino 15LE, som premiärvisades i oktober vid ett digitalt evenemang (klicka här). Bussen ska nu testas hos flera norska bussoperatörer och i flera städer fram till slutet av mars.
I Norge, liksom i övriga Norden finns det en betydande marknad för 15-meters lågentrébussar, men hittills har europeiska busstillverkare inte haft några sådana elbussar att erbjuda.
Urbino 15 LE är en femton meter lång buss och den första modell som Solaris har utvecklat för både längre regionala linjer och för stadstrafik.
Bussen kan använda den laddinfrastruktur som redan finns i de båda städer där den ska gå i trafik under den kommande månaden, Oslo och Kristiansand. Det betyder att den kan laddas såväl via pantograf som via plug-inkontakt i bussdepåerna.
Nya Urbino 15 LE är försedd med en elektrisk, vätskekyld centralmotor på 300 kW från ZF. Den andra axeln är drivaxel. Bussen har totalt sex batteripaket med en total kapacitet på 470 kWh.
Fyra av batterierna är placerad i bussens bakparti och två på taket. Med tanke på att bussen är tänkt att kunna gå i såväl stadstrafik som regionaltrafik är är räckvidden betydelsefull.
Den buss som Solaris nu visar upp i Norge motsvarar normerna i Busnordic och har dessutom Solaris´ särskilda skandinavienpaket när det gäller exempelvis värme och isolering. Den är också särskilt anpassad för trafik i nordiska förhållanden med en högt placerad ljusramp och ett sandningssystem, alternativt utrymme för snökedjor.
– Förhoppningsvis kommer vi i en nära framtid också att kunna presentera en bränslecellsdriven version av Urbino 15 LE electric, sa Solaris vd Javier Calleja i samband med lanseringen av den nya elbussen.
Enligt vad Solaris då uppgav vid lanseringen i oktobe kommer Urbino 15LE även till Sverige under det här året.
Lämna ett svar