Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Var det någon i regeringen som brydde sig?

Var det någon i regeringskansliet som ens läste remissvaren om de nya restriktionerna för den långväga buss- och tågtrafiken? Arkivbil: Ulo Maasing.

Söndagen den 14 februari trädde de nya restriktionerna i kraft för buss- och tåglinjer över 150 kilometer. De väl underbyggda synpunkter på restriktionerna som den samlade buss-, tåg– och kollektivtrafikbranschen fört fram lämnades helt sonika därhän av regeringen. Inte ett kommatecken ändrades mellan regeringens ursprungliga förslag och det slutliga beslutet. Var det överhuvud taget någon i regeringskansliet som brydde sig om att läsa remissvaren? Inget tyder på det.

Ingen kan påstå att branschen försöker smita undan sitt ansvar när det gäller att hindra spridningen av covid-19-viruset. Det gäller varken den kommersiella linjetrafiken dit expressbussarna hör eller den trafik som körs på uppdrag av de regionala kollektivtrafikmyndigheterna, RKM.

De senare har hållit trafiken igång på ett beundransvärt sätt, inte sällan till och med utökat den för att förebygga trängsel ombord på bussar och tåg. De har gjort så, trots att intäkterna har störtdykt. De har tagit det ansvar som regeringen har uppmanat dem till. Och mer än så. Och trots att infrastrukturminister Tomas Eneroth(S) osant har hävdat att SL i Storstockholm har dragit ner på trafiken.

För detta har regeringen ställt upp med en kompensation på tre miljarder för 2020 och två för i år – något som Tomas Eneroth tar varje tillfälle att påminna om. Att kompensationen täcker tre av nio månaders intäktstapp 2020 och två månader i år brukar Eneroth tiga om.

De företag som kör kommersiell långväga trafik med buss eller tåg har också tagit ett stort ansvar som också har kostat dem pengar.

Ett exempel är Silverlinjen mellan Öland och Stockholm som tidigt bestämde sig för att endast sälja ungefär hälften av platserna ombord. Ett annat är Mohlins Bussar som kör de båda expressbussarna Härjedalingen och MasExpressen. När företaget återstartade sin expressbusstrafik efter ett långt uppehåll på grund av pandemin var det med krav på munskydd för alla ombord, begränsning av antalet bokade platser med mera.

För MasExpressen blev regeringsbeslutet den 13 februari en smäll för mycket. Vi citerar företagets hemsida från samma dag:

”Vi är ledsna att behöva meddela att vi från och med den 15 februari ställer in samtliga avgångar som utförs av MasExpressen. Trots att vi har infört krav på munskydd, installerat ECO3 i bussarna för renare luft och ytor, begränsat antalet passagerare ombord och utökat våra städrutiner så att det ska vara tryggt och säkert att resa med oss så är det inte tillräckligt. Idag har regeringen tagit beslut att införa max 50 % beläggning ombord på långfärdsresor över 15 mil, ett beslut som gör att det inte är möjligt för oss att bedriva verksamheten under dessa premisser och vi har därför valt att pausa trafiken mellan Dalarna och Stockholm tillsvidare.”

Bussföretagen har tagit ett stort ansvar under pandemin. De tillhör också de företag som har drabbats hårdast av pandemin. I många fall har de tappat 80 procent eller mer av sin omsättning. De behöver ett riktat stöd, men från regeringen hörs inte ett knyst, ens när nya åtgärder införs som slår mot bussföretagens ekonomi.

Sveriges Bussföretag hade i sitt remissvar (klicka här) en rad synpunkter och ifrågasatte bland annat varför restriktionerna ska gälla till den 31 maj – längre än en rad andra restriktioner på grund av covid-19-pandemin. Det kommer i praktiken att slå undan en viktig del av försommarens högsäsong för expressbussarna, utan att regeringen lämnar någon motivering till det.

Och, naturligtvis, utan att regeringen ens antyder något om ekonomisk kompensation för det partiella näringsförbud som man nu har infört för den långväga buss- och tågtrafiken.

En möjlig förklaring till att restriktionerna ska gälla till utgången av maj är förmodligen att regeringen vill visa handlingskraft. Genom sin senfärdighet har man schabblat bort möjligheten att på allvar bromsa sportlovsresandet i en tid när en tredje covid-19-våg hotar.

Svensk Kollektivtrafik redovisade i sitt remissvar (klicka här) en rad problem med de regler som de nya restriktionerna innebär, allt från oföutsägbara konsekvenser för resenärerna till att regeringens förslag saknar analys och förslag hur åtgärderna i praktiken ska kunna genomföras.

Bara ett exempel: Bussförare har ingen chans att hålla koll på när 50 procent av sittplatserna är upptagna, inte heller har de några befogenheter att ta till tvångsmedel för att hindra någon att stiga på eller för att avvisa någon. Då måste polis tillkallas. Lycka till med det!

Listan med synpunkter kan göras lång. Branschen fick 24 timmar på sig att komma in med sina remissvar. Såväl den offentliga delen av branschen som den kommersiella satsade mycket kraft på att analysera regeringsförslaget och belysa problem med det. Regeringen brydde sig inte.

Läste man ens remissvaren?

F-n tro´t.

U.M.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2021 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)