Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Klart för förlängt omställningsstöd: ”Äntligen, men otillräckligt”

Äntligen kommer besked om när omställningsstödet från augusti kan sökas av alla de företag som nu kämpar för att överleva i pandemins spår. Men det räcker inte, säger Anna Grönlund, branschchef på Sveriges Bussföretag. Foto: Ulo Maasing.

EU-kommissionen har nu godkänt regeringens förslag om att förlänga omställningsstödet för augusti 2020–februari 2021. Reglerna ska börja gälla den 25 februari. ”Äntligen, men det räcker inte. Över 75 procent av bussföretagen har tappat mer än 80 procent av omsättningen inom vissa segment under 2020”, kommenterar Sveriges Bussföretags branschchef Anna Grönlund.

Det förlängda omställningsstödet för augusti 2020–februari 2021 kommer att vara uppdelat på tre stödperioder. Precis som tidigare stöd är det möjligt att söka för företag som haft ett visst omsättningstapp jämfört med motsvarande månader 2019. Stödet kan sökas under perioden 25 februari–30 april 2021.

Stödet kommer dock att beräknas något annorlunda än tidigare. Företag kan få ersättning med mellan 70 och 90 procent av vad som kallas icke-täckta fasta kostnader. Det högsta stödet gäller företag med färre än 50 anställda och en omsättning på högst cirka 100 miljoner om året.

De icke-täckta fasta kostnaderna är företagets fasta kostnader enligt samma definition som tidigare minus det täckningsbidrag företaget fått från sin försäljning under stödperioden. När man fastställer täckningsbidraget får företag räkna med sina lönekostnader i de rörliga kostnader som minskar försäljningsintäkterna.

Stödets storlek för både små och större företag framgår av tabellen längst ner i den här artikeln.

– Äntligen kom besked om när omställningsstödet från augusti kan sökas av alla de företag som nu kämpar för att överleva i pandemins spår. Över 75 procent av bussföretagen uppger att de har tappat mer än 80 procent i omsättning inom vissa segment under 2020. Hela bussbranschen har drabbats oerhört hårt i pandemins spår. Omställningsstödet är tillsammans med stödet för korttidspermittering viktigt för att fler företag ska kunna hålla i och hålla ut till dess vi börjar resa igen, kommenterar Sveriges Bussföretags branschchef Anna Grönlund och fortsätter:

– Samtidigt räcker de inte. Regeringsbeslutet att inskränka resandet med buss och tåg i fjärrtrafik innebär att många företag nu överväger att också ställa in den kommersiella linjetrafik man trots allt lyckats upprätthålla för de som behöver och måste resa även under pandemin.

– Och för de företag som kör upphandlad trafik åt landets regioner och kommuner har de riktade stöden till den allmänna kollektivtrafiken enbart riktats till landets regioner – företagen som kör har inte kunnat söka dessa stöd alls, kommenterar Anna Grönlund.

Tabell: Regeringskansliet.

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)