
Artificiell intelligens ska testas i Södertälje för att förebygga trängsel på bussar. Foto: Region Stockholm.
Ett nytt pilotförsök för att minska trängsel på ombord på bussarna ska starta i Södertälje. Tekniken bygger på AI, det vill säga artificiell intelligens, och har utvecklats för att minimera risken för trängsel för resenärerna. SL i Storstockholm blir först i landet med att använda tekniken som också andra regioner kan få tillgång till.
Företaget bakom tekniken, The Train Brain, har utvecklat ett nytt AI-verktyg för att prognosticera bussarnas kapacitet att ta ombord resenärer och hur många som reser med bussarna. Med hjälp av AI-teknik kan data analyseras och användas styra mängden bussar till ett område där efterfrågan på bussar är hög. Det gör det möjligt att förebygga trängsel genom att styra utbudet och informera om trängsel på resenärens kommande resa och därmed styra efterfrågan.
– Pilotförsöket har som mål att skapa en standard som fler delar av Sverige snart kan följa. Det här är modern teknik som kan bidra till att lösa moderna problem som uppstått under det gångna året. Bättre information, bättre trafikplanering och bättre teknikanvändning ger en bättre kollektivtrafik för SL-resenärerna, säger Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd och ordförande för SL, det vill säga Trafikförvaltningen i Region Stockholm.
Genom branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik ges alla regionala kollektivtrafikmyndigheter möjlighet att testa tekniken i sin egen trafik för att förstå vilja möjligheter den kan skapa.
Parallellt med AI-försöket kommer politikerna i trafiknämnden i Region Stockholm nu att besluta att ta fram en helt ny reseplanerare. Bland annat ingår förbättrad trängselinformation och möjligheter till anropsstyrd trafik där sådan finns i trafikutbudet.
Vidare kan fler externa aktörers trafikutbud omfattas. och förbättrad information för resenärer med funktionsnedsättning finnas. Utökade möjligheter att kombinera resor ska också finnas i den nya reseplaneraren.
– Nu tar SL två stora digitala kliv som kan bli vitala för kollektivtrafikens återstart. Med bättre trafikplanering och bättre resenärsinformation kan vi skapa en modernare och smartare kollektivtrafik som kan planeras, utvecklas och anpassas efter människors faktiska behov, säger Kristoffer Tamsons.
Lämna ett svar