Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Klart med avtal i Skåne

Maria Nyman, trafikdirektör och Saman Tondnevis, affärsområdeschef på Skånetrafiken, skriver under de fyra nya avtalspaket som börjar gälla 2021/2022. Foto: Skånetrafiken.

Skånetrafiken har nu undertecknat fyra trafikavtal med Bergkvarabuss respektive Nobina som gäller busstrafik i bland annat Lund, på Österlen och Söderslätt samt i Nordvästra Skåne med Ängelholms och Klippans kommuner. Trafiken upphandlades i december förra året och avtalen börjar gälla, dels senare i år, dels 2022. Avtalen innebär att flertalet bussar i trafiken i dessa områden kommer att bytas ut mot nya, antingen vid trafikstart eller under de kommande åren. Bland annat ska fler elbussar sättas i trafik.

– Vi har upphandlat dessa avtal med stort fokus på en bättre kundupplevelse där vi bland annat ställer krav på högre punktlighet och nya och mer miljövänliga fordon. Allt för att våra resenärer ska få en mer hållbar resa, säger Saman Tondnevis, affärsområdeschef på Skånetrafiken.

De fyra avtalen svarar för cirka hälften av det totala regionbussresandet i Skåne.

Flera av avtalen gäller för de kommande åtta åren – eller ännu längre. Avtalen omfattar några av Skånes mest använda pendlingslinjer och bjuder dessutom på nya koncept som BRT (Bus rapid transit) och Plusresor.

– Vi kommer till exempel att satsa på konceptet plusresa på Österlen. Med plusresa så utvecklar vi ett nytt system för ett mer flexibelt och hållbart resande med kollektivtrafik på landsbygden. Plusresa ska bli en bokningsbar resa med kollektivtrafik för våra kunder som har långt till närmsta busshållplats eller tågstation, berättar Saman Tondnevis.

Läs mer om upphandlingarna genom att klicka här.

Fakta om de fyra olika avtalen:

Avtalsområde Österlen:

Österlen omfattar trafikavtal för stads- och regionbusstrafik för tre avtal som slås ihop till ett; Simrishamn/Ystad Region/Ystad Stad/Österlen, här benämnt Österlen. I avtalet kommer den integrerade landsbygdstrafiken att utvecklas genom nya konceptet plusresa. Avtalsperioden är åtta år + två optionsår. Nuvarande trafikavtal Österlen upphör vid tidtabellsskiftet i december 2021 respektive tidtabellsskiftet i december 2022. De tre avtalen består idag av totalt 24 linjer, sex stadslinjer och 16 regionlinjer samt fyra SkåneExpresser med cirka 2,9 miljoner resor per år, varav cirka 0,5 miljoner är i stadstrafiken .

Avtalen trafikerar idag ett stort geografiskt område; från Kristianstad i norr, Simrishamn i sydöst och Skurup/Sjöbo i sydväst. Det ingår 4 SkåneExpresser som trafikeras från Simrishamn, Sjöbo och Tomelilla mot Lund, från Sjöbo mot Malmö samt från Simrishamn och Ystad mot Kristianstad. Övriga linjer matar till SkåneExpresserna eller till befintliga Pågatåg.

Avtalsområde Lund Öster Lund Väster:

Avtalsperioden för Lund Öster/Lund Väster är åtta år + två optionsår. Nuvarande trafikavtal Lund Väster och Lund Öster upphör vid tidtabellsskiftet i december 2021, respektive vid tidtabellsskiftet i december 2022. Det nya avtalet innefattar 20 regionlinjer med under 2019 cirka 7,3 miljoner resor per år och trafikerar Malmö och Lund. Mycket av avtalets trafikering går ut på att skapa resandemöjligheter från Kävlinge, Lomma och Staffanstorp till och från Malmö och Lund. Avtalet kommer att bli Skånes största regionbussavtal med ca 20 % av fordonsflottan. Här ingår många av Skånes tyngsta pendlingslinjer och det finns ett antal linjer som redan nu under 2020 har behov av ökad kapacitet.

Under de närmaste fem – sex åren kommer det att ske stora infrastrukturåtgärder i tågtrafiken, vilket påverkar en del av regionbusslinjerna i detta avtal; exempelvis spårvägen i Lund, Lommabanan etapp 1 & 2, 4-spår mellan Malmö och Lund. Samtliga spårbundna kollektivtrafiksatsningar kommer att ha effekt på trafikområdets busstrafik.

Avtalsområde Söderslätt:

Nuvarande trafikavtal Söderslätt upphör vid tidtabellsskiftet i december 2021. Söderslätt omfattar trafikavtal för regionbusstrafik i område Söderslätt. Avtalsperiod är åtta år + två optionsår. Fokus i det kommande avtalet är att få fortsatt god utveckling av de starka stråken. Linje 100 planeras att omvandlas till ett bus rapid transitstråk (BRT) enligt de genomförandeavtal som är upprättade mellan Region Skåne och Vellinge kommun.

Avtalet trafikerar Näsetområdet, det vill säga sträckan från Skanör-Falsterbo, Höllviken och Vellinge till Malmö. Avtalet trafikerar även sträckan mellan Trelleborg och Malmö.

Avtalsområde Nordväst:

Nordväst omfattar trafikavtal för stads- och regionbusstrafik för Ängelholm/Klippan och Nordväst. Avtalsperiod är åtta år + två optionsår. Nuvarande trafikavtal Ängelholm/Klippan och Nordväst upphör vid tidtabellsskiftet i december 2021 respektive tidtabellsskiftet i december 2022. Avtalen består av totalt 18 linjer, varav fyra stadslinjer och tretton regionlinjer samt 1 SkåneExpress med totalt cirka 3,4 miljoner resor per år, varav cirka 0,65 miljoner är i stadstrafiken. Avtalen trafikerar ett stort geografiskt område; hela Bjärehalvön, sträckan mellan Ängelholm och Helsingborg, Klippan och Stehag samt Ängelholm och Hässleholm. I ett av avtalen ingår en SkåneExpress som trafikerar sträckan mellan Örkelljunga och Helsingborg.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2021 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)