Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Varierande konkurrens om skånsk busstrafik

Bergkvarabuss vann tre trafikavtal i Skånetrafikens senaste upphandling. Foto: Ulo Maasing.

Konkurrensen om de tre trafikavtal som Bergkvarabuss vann i Skånetrafikens senaste upphandling varierade. I ett av avtalsområdena deltog bara ett annat bussföretag i konkurrensen, i de två andra var intresset större även från ett antal andra företag. Liksom när det gäller det trafikavtal som Nobina vann i Lund (klicka här) var den brittiska bussjätten Stagecoach med i anbudsgivningen genom sitt svenska dotterbolag Stagecoach Sweden AB.

De anbud som Stagecoach har lagt på de olika trafikavtalen, Lund inräknat, har dock genomgående legat avsevärt över konkurrenternas. Det kanske kan tolkas som att Stagecoach är inne på att lära sig den svenska marknaden för att senare komma igen med betydligt mer konkurrenskraftiga anbud. Värt att notera är också att av de stora operatörerna i Sverige har såväl Arriva som Transdev avstått från att lägga anbud på något av trafikavtalen. Inte heller brittiska GoAhead, med Skandinavienkontor i Malmö, deltog.

De tre avtalsområden som Bergkvarabuss vann i Skånetrafikens upphandling är Söderslätt, Österlen och Skåne Nordväst.

I utvärderingen av anbuden utgick Skånetrafiken från respektive företags anbudspris. Därefter gjordes en utvärdering av två kvalitetskriterier, kundnöjdhet och punktlighet och hur företagen avsåg att arbeta med dessa kvalitetsområden. Företagen fick poäng efter efter hur bra kvalitet de bedömdes kunna leverera. I vart och ett av de båda kvalitetskriterierna kunde ett företag få som mest 15 poäng.

Kvalitetspoängen gavs ett värde i pengar, och det pris som sedan avgjorde upphandlingen, “utvärderingspriset” var företagets anbudspris med avdrag för kvalitet.

Utvärderingspriset per år i de tre trafikavtal som upphandlingen blev det här (inom parentes respektive företags anbudspris, alltså priset innan prisavdrag för kvalitet):

Trafikavtal Nordväst:
1. Bergkvarabuss: 40 527 409 kr (70 527 409 kr)
2. Nobina: 42 678 948 kr (72 678 948 kr)
3. Connect Bus: 66 806 103 kr (86 806 103 kr)
4. Stagecoach: 102 276 302 kr (126 776 302 kr)

Trafikavtal Söderslätt:
1. Bergkvarabuss: 41 941 016 kr (76 941 016 kr)
2. Nobina: 44 315 911 kr (79 315 911 kr)
3. Keolis: 58 541 800 kr (93 541 800 kr)
4. Vy Buss: 72 830 626 kr (103 830 626 kr)
5. Stagecoach: 101 600 359 kr (132 600 359 kr)

Trafikavtal Österlen:
1. Bergkvarabuss: 44 372 600 kr (84 372 600 kr)
2. Stagecoach: 92 579 644 kr (127 579 644 kr)

Taggat som: , , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)