Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

SL förlänger krisavtal med trafikföretag

SL förlänger de särskilda krisavtalen med operatörerna men lägger samtidigt press på dem att installera skyddsglas vid förarplatsen. Foto: Ulo Maasing.

De tillfälliga krisavtalen för buss- och lokalbanetrafiken som SL i Storstockholm har tillämpat det senaste året förlängs. Avtalen ersätter tillfälligt de ursprungliga trafikavtalen för bland annat busstrafiken och som till stor del bygger på resandeincitament i form av VBP, verifierad betalande påstigande. De förlängda krisavtalen bygger på att bussföretagen monterar skyddsglas vid förarplatsen så att bussarnas framdörrar åter kan öppnas, vilket redan har skett i en stor del av SL-trafiken.

Bakgrunden är att när covid-19-pandemin gjorde att resandet störtdök i mars förra året, bland på grund av uppmaningar från myndigheterna, riskerade VBP-avtalen att skjuta trafikföretagen i sank. Trafiken skulle hållas igång, men resenärerna var betydligt färre än tidigare. Till det kom att bussarnas framdörrar hölls stängda och att resenärer inte kunde blippa sina kort, vare sig de ville eller inte.

SL och operatörerna i SL-trafiken enades då snabbt om en produktionsbaserad ersättning för att hålla trafiken igång i normal omfattning, trots att resandet hade minskat kraftigt. Utgångspunkten var den ersättning som trafikföretagen fick 2019.

Från mars 2020 minskade antalet resenärer successivt ned till med drygt 40 procent jämfört med ett normalt år. Sedan skedde en viss återhämtning under sommaren då resandet låg på cirka 50 procent av det normala för att under hösten åter sjunka ner mot 40 procent.

Men trafiken kunde hållas igång, till och med med cirka 50 000 extra avgångar, genom det avtal som SL och trafikföretagen enades om i fjol. De avtalen går dock ut vid månadsskiftet. Nu vill SL förlänga krisavtalen med bussföretagen och de företag som kör på SL:s lokalbanor, det vill säga spårvägar, Roslagsbanan och Saltsjöbanan.

De nya krisavtalen bygger på tre faser:

Fas 1: Här läggs en press på trafikföretagen att montera skyddsglas vid förarplatsen. Fasen innebär att framdörrarna på bussarna fortsatt är stängda och att valideringen av färdbevis i praktiken inte fungerar. Denna fas tillämpas endast om yttre omständigheter som trafikutövarna inte har rådighet över orsakar en försening av skyddsglas i bussarna.

Fas 2: Framdörrarna på bussarna kan åter öppnas och resenärerna kan validera sina biljetter som vanligt igen. Fortsatt gäller dock aktiva uppmaningar från myndigheter och SL att undvika kollektivtrafiken.

Ersättningen till trafikföretagen är lika i båda faserna, i praktiken en ren produktionsersättning utan resandeincitament.

Fas 3, som idag ingen vet när den kan införas, innebär att SL åter kan uppmana resenärer att resa med kollektivtrafiken. När det sker kan de tillfälliga krisavtalen sägas upp. Nya avtal, som kompletterar de ursprungliga, kan skrivas mellan SL och trafikföretagen, allt beroende på vilka förutsättningar som gäller.

SL:s mål är att återgå till den ursprungliga ersättningsmodellen genom att steg för steg öka den del av ersättningen till företagen som bygger på VBP.

De förlängda krisavtalen ska gälla i första hand till slutet av september, men kan komma att förlängas till slutet av mars nästa år. På tisdagseftermiddagen fattar trafikpolitikerna i Region Stockholm beslut om förlängningen.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2021 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)