Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Upphandlingsstriden fortsätter på Gotland

När Bergkvarabuss vann upphandlingen av busstrafiken på Gotland hämtade en del av vagnparken från tidigare trafik i Skåne. Foto: Region Gotland.

Det blåser fortfarande frisk kuling kring upphandlingen av busstrafiken på Gotland, trots att nästa upphandling nu redan är igång. Inom några veckor väntas förvaltningsrätten i Stockholm avgöra om Region Gotlands avtal med Bergkvarabuss ska överprövas, skriver Dagens Indusetri. Bakgrunden är att samverkansbolaget Gotlandsbuss har vänt ig till domstolen för att få trafikavtalet mellan regionen och Bergkvarabuss ogiltigförklarat. Gotlandsbuss hävdar att den nuvarande operatören inte alls kör så mycket av trafiken på biogas som avtalet kräver.

– Kraven uppfylls inte på långa vägar, säger Göran Hult, vd för Gotlandsbuss till Dagens Industri.

Det var just investeringen i att köpa nya biogasbussar som gjorde att Gotlandsbuss avstod från att lämna in anbud på trafiken när den upphandlades häromåret. Gotlandsbuss menade att det inte gick att räkna hem investeringen på de tre år som avtalet löper på.

– Avtalet krävde att 70 procent av fordonen skulle vara biogasbussar. Vi kan inte investera 150 miljoner kronor och sedan riskera att förlora nästa upphandling, säger Göran Hult till DI.

Men enligt Gotlandsbuss körs endast knappt hälften av Bergkvarabuss´ bussar på Gotland på biogas – 37 av 76 bussar.

När busstrafiken nu upphandlas igen på ett långt avtal är det tveksamt om Gotlandsbuss kan delta i upphandlingen. Regionen kräver nämligen en årsomsättning på minst 100 miljoner hos de företag som får vara med och bjuda. Gotlandsbuss ligger några miljoner under ribban.

Upphandlingen häromåret har också lett till en rejäl utslagning av familjeföretag i bussbranschen på Gotland. Företagen i samverkansbolaget Gotlandsbuss hade tidigare drygt 70 fordon. Nu finns femton kvar.

Taggat som: , , , ,

1 kommentar »

  1. Som insatt i ärendet vill jag bara korrigera den missuppfattning som framgår av artikeln avseende ett krav på en årsomsättning på 100 MSEK för att få lämna anbud i den kommande upphandlingen.

    Om Bussmagasinet hade hämtat sin information direkt från källan så framgår det i, den nu publicerade, ansökningsinbjudan att det krav som Region Gotland ställer är följande:

    Anbudsgivaren och Åberopat företag/konsortiedeltagare ska ha god ekonomisk och finansiell ställning, tillräcklig för att kunna fullgöra uppdraget och upprätthålla kvalitet under avtalets löptid.

    I enlighet med ansökningsinbjudan har anbudsgivare flera olika möjligheter att visa för Regionen att kravet ovan är uppfyllt. Ett av alternativen är exempelvis att man enligt fastställd resultaträkning för de tre senaste räkenskapsåren haft en genomsnittlig årlig omsättning på 100 MSEK/år. Detta är dock inget absolut krav utan man kan som anbudsgivare även ta till annan bevisföring.

    Som jag ser det är det ett fullt rimligt krav att det kommande Trafikföretaget har en ekonomisk och finansiell ställning som räcker för att fullgöra det Trafikuppdrag som utgör kontraktsföremålet samt för att upprätthålla den kvalitet som Regionen har fastställt för Trafikuppdraget.

    Länk till ansökningsinbjudan: https://www.opic.com/upphandling/trafik-2023-(region-gotland-visby)-aid65e9b0aa5a8f95da4c7a565d5fe91bac/?q=region%20gotland&p=9

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2021 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)