Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

När turistbussarna stannade – i svart på vitt

Bussar utan sysselsättning i covid-19-pandemins spår. Foto: Högbergs Bussresor.

Nu finns siffror på hur turistbussbranschen har drabbats av covid-19-pandemin. De presenteras i en ny rapport från Sveriges Bussföretag. som visar hur bussbranschen, framför allt turist- och beställningstrafiken, för mer än ett år sedan gick in i sitt hårdaste stålbad någonsin. ”Krisen är ännu inte över. Snarare har den fördjupats”, säger Anna Grönlund, branschchef vid Sveriges Bussföretag. Hon efterlyser riktade stöd till branschen. ”Men hittills har de uteblivit. De generella stöden har hjälpt, men varit krångliga, anpassade till andra branscher och pengarna har fastnat i byråkratiska kvarnar”, säger Anna Grönlund.

Turist- och beställningstrafiken är i hög grad en verksamhet med många företag mindre företag. 80 procent av de 170 företag som rapporten bygger på är mikroföretag med färre än tio anställda eller små företag med 10 – 49 anställda. Det innebär också att företagen har begränsade, finansiella muskler.

Sveriges Bussföretag framhåller att företagen är en viktig del av samhällets transportinfrastruktur, inte minst på landsbygden. Sveriges Bussföretag har under hela krisen lyft behovet att särskilt rikta stöd mot branscher som drabbats hårdast av coronapandemin.

Redan i april 2020 lanserade Sveriges Bussföretag ett förslag på hur ett riktat stöd för avställda turistbussar skulle kunna se ut.

Rapporten (klicka här) visar att nära hälften av bussföretagen tappade 90 procent eller mer av sin omsättning inom turist- och beställningstrafiken under 2020 och över 75 procent tappade 80 procent eller mer. Omsättningen minskade på alla geografiska marknader, såväl inom som utanför Sverige.

– Det här är den bistra verkligheten som bussföretagen brottats med sedan början av förra året. Nu, en bit in på 2021, så har vi fortfarande inte sett någon ljusning utan snarare en fördjupning av krisen. Regeringens stödåtgärder har varit till hjälp för företagen, men det går inte att klara sig hur länge som helst utan en marknad. Det är inte bara nöjesresenärerna som försvunnit utan situationen är en direkt konsekvens av att föreningar, företag och skolor i princip inte genomfört några resor under ett års tid. Just nu befinner vi oss i vad som tycks bli en lång väntan på att människor ska bli vaccinerade, säger Anna Grönlund.

Här är en del siffror ur rapporten:

98,2 procent av företagen rapporterar en minskad omsättning för beställningstrafiken;
97,5 procent rapporterar en minskad omsättning för researrangemang, d v s paketerade resor;
98,8 procent har minskat sin totala omsättning;

Särskilt hårt har både beställningstrafik och paketresor inom Sverige drabbats.

Siffrorna i rapporten talar sitt tydliga språk. Närmare hälften av de 170 tillfrågade företagen uppger att de har tappat 90% eller mer av sin omsättning. Totalt har 76,4% av företagen svarat att de tappat minst 80% och 94,6% har tappat minst 60% av sin omsättning. Inte ett enda företag har ökat sin omsättning under året. Stora delar av marknaden har i princip försvunnit.

Diagrammet visar hur mycket bussföretagens totala omsättning när det gäller turist- och beställningstrafik har förändrats till följd av covid-19-pandemin, räknat på 2020 som helhet. Ur Sveriges BUssföretags rapport När resenärerna klev av stannade turistbussarna.

.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Categorised in: Nyheter, Turism

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2021 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)