Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Unikt projekt för snabbare elektrifiering

En snabbare elektrifiering av trafiken trots utmaningarna med elnätets begränsningar är målet för ett nytt, unikt projekt. Foto: Transdev.

Buss- och tågoperatören Transdev har nu gått in i ett unikt projekt som syftar till att elnätet ska klara allt fler eldrivna fordon som bussar och lastbilar. Bakgrunden är att elektrifierade transporter spelar en viktig roll om Sverige ska kunna nå uppsatta miljö- och klimatmål. Samtidigt begränsas omställningen till eldrift av ett ansträngt elnät. Projektet är delfinansierat av Vinnova, och bland övriga deltagare finns också Svealandstrafiken som kör busstrafik i Västmanland och Örebro län. I Västerås ska bland annat begagnade bussbatterier användas för energilagring.

Projektet har fått namnet Elektrifierade persontransporter – en del av den smarta staden.

Utmaningen är att på flera platser i landet klarar inte elnätet av att leverera den effekt som efterfrågas vid en viss tidpunkt. Detta medför begränsningar för hur många elfordon som kan laddas samtidigt. I dagsläget begränsar kapacitetsbristen utvecklingen av regioner och städer, samtidigt som företag och industrier hindras från att växa. Svenskt Näringsliv uppskattar att Sverige förlorar 80 miljarder kronor per år till följd av detta.

Målet med projektet är att öka den lokala laddkapaciteten utan omfattande förstärkningar av elnätet.

Genom smart laddning och energilagring ska projektet göra det möjligt att ladda fler elfordon och samtidigt bidra till ett stabilare elnät som bättre nyttjar förnybar energi.

Projektet fokuserar primärt på systemlösningar för en storskalig elektrifiering av bussar i kollektivtrafik.

– Elektrifieringen av kollektivtrafiken går snabbare för varje år som går. Från att ha börjat med att elektrifiera en linje i taget med några få bussar har branschen nu gått över till storskaliga projekt, som till exempel Nordens största elbussflotta som vi lanserade i december i Göteborg med 160 elbussar. Det är en positiv utveckling mot ett mer hållbart samhälle, men det ställer också stora krav på elnätet. Det är viktigt för oss att delta i ett sådant projekt och utforska alla möjligheter som finns för att påskynda elektrifiering och maximera dess samhällsnytta, säger Christian Monstein, verksamhetsutvecklingschef på Transdev Sverige AB.

I Västerås kommer projektet att skapa den första bussdepån i Sverige som genom algoritmer optimerar laddning av fordon i kombination med energilager och lokal energiproduktion. Samtidigt som pilotanläggningen strategiskt styr sitt effektuttag kan den fungera som resurs i elnätet genom att erbjuda efterfrågeflexibilitet och balanstjänster.

Projektet tar även ett unikt hållbarhetsgrepp genom tester av att använda begagnade bussbatterier som energilager samt tester av natriumbaserade batterier utan sällsynta jordartsmetaller som kobolt och litium.

Projektet drivs av Tvinn samt BioDriv Öst. Övriga deltagare är ABB, Altris, Scania, Solkompaniet, Svealandstrafiken, Transdev, Region Uppsala samt Uppsala universitet.

Finansieringen sker genom Vinnova samt projektets deltagare. Projektet startade i februari i år och pågår i två år, med en samlad budget på drygt 19 miljoner.

Share Dela

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2021 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)