Läget för Transportföretagens medlemmar, där Sveriges Bussföretag ingår, är kanske mer allvarligt nu än under 2020. Någon ljusning i sikte finns inte i dagsläget och något ljus i tunneln kan inte ses. Trots vårens påbörjade vaccinering har nya förlängningar om restriktioner istället aviserats. Krisen är betydligt mer utdragen och djup än tidigare förutspåtts, skriver Transportföretagen i ett brev till regeringen om en förlängning av krisstöden.
– Vi är mycket oroade för konsekvenserna av att det nu i april fortfarande inte finns besked att ge företagen om vad som händer med stöd som korttids-, omställnings-, och omsättningsstöd efter juni i år. Dessutom saknas även besked från regeringen om stöd till särskilt utsatta branscher som är samhällsviktiga. Vi vill nu se förlängda stödåtgärder för en sargad bransch liksom åtgärder för att kunna byggas upp igen efter krisen, säger Tina Thorsell, samhällspolitisk chef Transportföretagen.
Många företag inom till exempel buss och flyg har i princip inte haft några intäkter på över ett år. En nyligen genomförd undersökning bland bussföretagen visar att tre av fyra tappade minst 80 procent av beställningstrafiken under 2020. Inom flygbranschen visar en liknande undersökning av Transportföretagen att sju av tio företag minskade sin omsättning under 2020 och omkring hälften av företagen miste minst halva sin omsättning jämfört med 2019. Mer än vartannat företag i flygbranschen utesluter inte heller nya personalneddragningar under 2021.
– Även om vi hoppas att det snart ska vara möjligt att lyfta olika reserestriktioner så att våra företag kan bedriva sin verksamhet, till exempel med hjälp av vaccinationsintyg, så är det redan nu uppenbart att det inte kommer bli en vanlig sommar. Flera av de stöd som våra medlemsföretag har haft att tillgå, korttids-, omställnings, och omsättningsstöd tar slut i juni. Dessa stöd behöver förlängas, säger Tina Thorsell.
Transportbranschen kommer inte att kunna återstarta snabbt och näringen kommer att dras med kraftiga problem och underskott som ska betalas tillbaka under lång tid framåt. Därför krävs det riktade stöd, till exempel för avställda bussar för turist- och beställningstrafiken, skriver Transportföretagen.
Man pekar också på att luftfarten betalar för sin infrastruktur samt tillståndsprövning, tillsyn och registerhållning. I ett läge med ett kraftigt minskat kollektiv av företag, som dessutom måste bygga upp sin trafik igen efter krisen, behöver myndighetsavgifter därför anpassas. Det är inte acceptabelt att flera myndigheter aviserat kraftigt höjda avgifter samtidigt som företagen i stort sett saknar intäkter framhåller Transportföretagen i sitt brev till regeringen..
Man framhåller också att för företag som drabbats av stora intäktsbortfall under 2020/21 finns inga reserver att betala tillbaka de skatter och avgifter som skjutits upp under krisen.
– Ingen visste i krisens inledande skede hur långvarig den skulle bli, det vet vi fortfarande inte. För företag i särskilt utsatta branscher som levt med krisen i över ett år, utan någon återhämtningsperiod, behöver avgifter och skatter justeras eller skrivas av, skriver Transportföretagen.
– Hanteringen av korttidsstödet har kantats av problem med långa handläggningstider hos Tillväxtverket och skiftande besked om vad som gäller. Samtidigt har regeringen meddelat förlängningar av stöden och nivåerna sent och oftast retroaktivt. När vi nu ett år senare blickar framåt anser vi att det är hög tid att regeringen vid sidan av att förlänga de generella stöden även inför riktade insatser och stödåtgärder till de mest drabbade företagen och branscherna, säger Tina Thorsell.
Lämna ett svar