Trafikpoliser med tung kompetens måste bli fler och en ökad nationell styrning behövs. Det säger Marcus Dahlsten, vd för Transportföretagen, i en kommentar till utredningen om effektivare kontroller av yrkestrafik på väg som på onsdagen överlämnades till infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) (klicka här). Sveriges Bussföretag ingår i Transportföretagen.
Utredningen har bland annat haft i uppdrag att utreda hur den framtida trafikpolisverksamheten ska organiseras och föreslår att det ska bildas en särskild organisation inom polismyndigheten för kontrollen av den yrkesmässiga trafiken och den ska styras nationellt.
Det var i augusti 2019 som Transportföretagen arrangerade en hearing där bland annat Tomas Eneroth medverkade. Vi presenterade då en rapport om kontrollerna av den yrkesmässiga trafiken på väg. Ett par veckor efter hearingen tillsatte Tomas Eneroth utredningen som nu har lämnat sitt slutbetänkande.
– Vi får rapporter från trafikpolisen att det saknas både personal och kontrollplatser. De behöver bli fler.
Utredningen föreslår att regeringen får ett tydligt ansvar att följa upp den nya verksamheten inom polisen, något som Transportföretagen anser är bra. Utredningen föreslår också att Trafikverket får ett uppdrag när det gäller trafikkontrollplatserna, vilket också Transportföretagen välkomnar.
Utredningen konstaterar att när den nya polismyndigheten skapades 2015 så sades det att trafikpolisverksamheten skulle bedrivas i egen verksamhet i regionerna. Trots det är det fortfarande två regioner som inte har egen verksamhet för trafikpolisverksamheten.
– Det är anmärkningsvärt, och visar på att det krävs ökad nationell styrning, konstaterar Marcus Dahlsten som också betonar att det i framtida kontrollverksamhet är viktigt att även utländska åkeriföretag i större utsträckning fångas i kontroller.
– På grund av Transportstyrelsens företagskontroller av kör- och vilotidsregelverket i kombination med att det finns få trafikpoliser så upplever många att det stora fusket hamnar under radarn medan de som försöker göra rätt drabbas av ett stelbent och fyrkantigt regelverk för sanktionsavgifter.
ABSOLUT behövs det ler kunniga trafikpoliser.
Men även UTBILDNING av BILISTERNA om hur otroligt lite tid man ”kör in” när man pressar sig och bilen. FEM minuter på 25 mil är ungefär det du vinner på att köra som en dåre. Den tid det tar att få in en espresso. Att riskerna ökar i samma grad vet du ju, eller hur.
Och HÅLL 30-GRÄNSERNA! Om du kör på ett barn i 30 km(h är risken nästan noll att det dör, men nästan 100 om du kör i 50. Du ”vinner” bara sekunder på att öka den risken!.