Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bussföretagen: Stor besvikelse över regeringens beslut

Anna Grönlund, Sveriges Bussföretag: Vi är mycket besvikna på regeringens besked om den långväga kollektivtrafiken. Foto: Ulo Maasing.

Torsdagens besked från regeringen om att man förlänger restriktionerna för den långväga kollektivtrafiken (klicka här) möts av stor besvikelse hos Sveriges Bussföretag. ”Vi har lämnat konstruktiva förslag till förbättringar, men regeringen har inte ändrat ett kommatecken, kommenterar Anna Grönlund, branschchef på Sveriges Bussföretag.

Hon pekar på att dagens beslut från regeringen innebär att de bestämmelser som infördes redan i februari och då mötte massiv kritik rörande sitt utförande kvarstår i oförändrat skick.

– Företrädare för bussbranschen, tågbranschen och landets regionala kollektivtrafikmyndigheter har sökt dialog med regeringen och infrastrukturministern i denna fråga men inte fått något gehör. Vi har lämnat konkreta förslag som gör ett i grunden besvärligt förslag enklare för alla parter – resenärer, företag och tillsynsmyndigheter. Vi har lämnat konstruktiva förslag på detaljer som kan ändras, detaljer som kan synas små men som har stor betydelse för alla de som nu arbetar för att på ett smittsäkert sätt hålla den svenska persontransportnäringen rullande för alla som behöver och kan resa.

– Därför är det med stor besvikelse jag noterar att regeringen inte ändrat ens ett kommatecken i bestämmelserna i samband med att man tillkännager dagens beslut, kommenterar Anna Grönlund.

Hon pekar på att branschen redan i vintras kom med ett par konkreta förslag på förändringar som skulle ge bättre förutsättningar för företagen.

Sveriges Bussföretag pekade då särskilt på dels att riktade stöd behövs för att kompensera det intäktsbortfall som uppkommer av att endast hälften av biljetterna kan säljas. Dels att antalet tillåtna platser behöver utgå från en annan beräkningsmodell då nuvarande förslag slår mycket ojämnt mot företagen.

Sveriges Bussföretags förslag är att göra beräkningen utifrån principen en resenär per dubbelsäte istället för det totala antalet platser samt att två personer som reser tillsammans kan sitta tillsammans.

– Som jämförelse kan nämnas att i Norge har den norska regeringen infört liknande restriktioner för långväga busstrafik. Dessa restriktioner har dock kompenserats med direkta stöd till bussföretagen. Det norska stödet till expressbussnäringen omfattar nu totalt 227,7 miljoner kronor – 100 miljoner norska kronor för år 2020 och 127,7 miljoner norska kronor för år 2021.

I Sverige finns inget sådant stöd för den långväga busstrafiken.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)