Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Omstart i väst

2022 blir året för en omstart av kollektivtrafiken i Västra Götaland. Foto: Thomas Harrysson.

Fram till år 2025 ska kollektivtrafiken i Västra Götaland ha vunnit tillbaka vad man förlorat i resande på grund av covid-19-pandemin. Fokus för kollektivtrafiken under nästa år är en omstart i hållbar riktning med kollektivtrafik, cykel och gång. Det slog politikerna i regionfullmäktige i Västra Götaland fast på tisdagen när man antog ett nytt regionalt trafikförsörjningsprogram.

– För att lyckas behöver vi fortsätta att anpassa kollektivtrafiken utifrån resenärernas krav på komfort, snabbhet och tillgänglighet. Samtidigt som vi måste anpassa oss efter nya resmönster och de nya behov som har uppstått. Ett första steg är att underlätta för dem som reser regelbundet, men inte varje dag, säger Ulrika Frick (MP), regionråd och ordförande i kollektivtrafiknämnden.

Det nya trafikförsörjningsprogrammet lyfter fram utvecklingen av kollektivtrafiken. Men det betonar också behovet av att bättre koppla ihop olika färdsätt för att skapa ett hållbart transportsystem; gång, cykel, samåkning, eller att ta elbilen till en pendelparkering.

Det övergripande målet är att andelen hållbara resor ska öka i hela Västra Götaland. På kort sikt handlar det om få tillbaka de marknadsandelar och nivåer som fanns innan pandemin. Den samlande marknadsandelen för kollektivtrafik, cykel och gång är 40 %, marknadsandelen för kollektivtrafik/bil är 33%. Målet för antalet resor år 2025 är att uppnå minst 350 miljoner kollektivtrafikresor per år.

När det gäller att utveckla kollektivtrafiken lyfter programmet särskilt fram fyra områden där fokus ska ligga.

Det ska bli lättare för människor att komma till och använda kollektivtrafiken. Denna ska kopplas samman med samhällsplaneringen. Vidare ska utvecklingsarbetet när det gäller kombinerad mobilitet fortsätta och satsningar göras på forskning och innovation om kollektivtrafik.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)