Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

SL fick rätt i domstol – Transdevs storslam godkänt

Den trafik som Transdev ska ta över omfattar bland annat linje 676 mellan Stockholm och Norrtälje. Foto: Ulo Maasing.

Det är nu klart att Transdev får köra busstrafiken i norra Storstockholm samt Norrtälje liksom trafiken på Roslagsbanan. Kammarrätten har nu kommit med sina domar när det gäller Arrivas och Nobinas överklaganden av det tilldelningsbeslut som trafiknämnden i Region Stockholm fattade i mitten av maj förra året (klicka här). Avtalen bedömdes då ha ett sammanlagt värde på cirka nio miljarder kronor. SL, Trafikförvaltningen i Region Stockholm, välkomnar kammarrättens domar.

Upphandlingen av busstrafiken i norra Storstockholm omfattade busstrafiken i Täby, Vaxholm, Österåker, Danderyd och Vallentuna. Dessutom upphandlade regionen busstrafiken i Norrtälje samt pendelbussar till och från Stockholm, liksom trafiken på Roslagsbanan. All trafik tilldelades Transdev.

Upphandlingen överklagades av de nuvarande operatörerna Nobina och Arriva, liksom av Keolis. Förvaltningsrätten avslog dock överklagandena och gick på Region Stockholms och SL:s linje.

Förvaltningsrättens domar överklagades dock av de nuvarande operatörerna. Nu har kammarrätten i Stockholm kommit med sina domar och även i kammarrätten får regionen rätt. Domstolen avvisar både Arrivas och Nobinas överklaganden.

Kammarrätten skriver i domarna att domstolen inte anser att det finns något skäl för ingripande i upphandlingen eftersom regionen har följt upphandlingslagstiftningen.

– Vi välkomnar beskedet från kammarrätten, men detta är inte helt avgjort ännu eftersom även kammarrättens domar kan överklagas, säger Claes Keisu, pressansvarig på SL till bussmagasinet.se.

När kan nya avtal komma igång?

– I normala fall räknar vi med att det krävs en förberedelseperiod på minst åtta månader innan de nya avtalen kan träda ikraft. Men vi ska naturligtvis titta på om det är möjligt att starta tidigare än så.

För att få en dom i kammarrätten prövad av högsta förvaltningsdomstolen krävs att domstolen beviljar prövningstillstånd, något som man är mycket restriktiv med. Av de cirka 7 000 mål om året som någon part vill gå vidare till högsta förvaltningsdomstolen med tar domstolen endast upp cirka 1,5 procent.

Taggat som: , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)