Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Storslam för Karlssonbuss i Kronoberg – vinner all busstrafik

Region Kronoberg har tilldelat Karlssonbuss all region- och stadstrafik från sommaren 2023. Foto: Ulo Maasing.

Från juni 2023 kommer Karlssonbuss i Vaggeryd AB att köra all linjelagd busstrafik i Region Kronoberg, både stadstrafik och regiontrafik. Det står klart sedan Region Kronoberg på tisdagen fattade tilldelningsbeslut i upphandlingen. Kontraktsvärdet uppgår till cirka fyra miljarder kronor. En stor förlorare är Bergkvarabuss som idag har en omfattande trafik i regionen.

Upphandlingen innebär att antalet trafikföretag som kör för Länstrafiken Kronoberg minskar från dagens elva företag (varav tre ägs av Karlssonbuss) till ett enda företag.Karlssonbuss kör idag både regionbusstrafik och skolskjutstrafik under varumärkena Grimslövsbuss, Moheda Buss och Sven Carlsson Trafik.

Upphandlingen omfattar 173 tursatta bussar, varav 47 i stadstrafik. Växjö och Älmhult får helt elektrisk stadstrafik. I Växjö ska en ny bussdepå byggas där elbussarna kan laddas och få service. En stor del av regionbusstrfiken kommer att drivas med biogas.

Trafikstart är den 19 juni 2023 och avtalet löper på tolv år.

Under senaste året har Region Kronoberg arbetat med upphandling av nya stads, – och regionbusstrafik. Idag presenterar Region Kronoberg vinnaren och det blir Karlssonbuss i Vaggeryd AB som får uppdraget att utföra trafiken från juni 2023.

– Vi har arbetat med ett brett underlag och fått in många varierande anbud, allt från små företag som lagt anbud på endast en buss upp till Sveriges största bussföretag. Vår projektorganisation för upphandlingen har haft en god kontakt med alla anbudsgivare under processen, säger Mikael Johansson, regionstyrelsens ordförande (M).

Incitament för kundnöjdhet utgör en del av ersättningen till trafikföretaget i avtalet. Kontinuerliga kundundersökningar kommer att göras och utgör underlag för incitamentet. Det betyder att kundens upplevelse påverkar nivån på trafikföretagets intäkter.

– Vi har satsat på elbussar i stadstrafiken, ny elbussdepå i Växjö och stor andel biogas i regiontrafiken. Utöver dessa förbättringar blir det även ett mer attraktivt och större trafikutbud. Trots satsningarna blir kostnaden för trafiken lägre än idag. Vi kronobergare kommer helt enkelt att få mer hållbar kollektivtrafik för pengarna, säger Mikael Johansson.

Avtalsspärr löper i tio dagar fram till och med den 2 juli.

Bussmagasinet återkommer med siffror och andra detaljer kring upphandlingen.

Karlssonbuss var tidigare ett familjeägt företag. Som vi tidigare rapporterat (klicka här) förvärvades aktiemajoriteten i företaget i januari av det kanadensisk-brittiska investmentbolaget CBRE Caledon Capital Management Inc. Familjen Karlsson behöll då en mindre aktiepost i koncernen. Företaget etablerades 1949.

Share Dela

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2021 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)