Inför ett system med varning istället för sanktionsavgifter när företag inte har följt kör- och vilotidsreglerna. Det föreslår den så kallade regelförenklingsutredningen som på onsdagen lämnade över sina förslag till näringsminister Ibrahim Baylan (S). Förslaget välkomnas av Transportföretagen där Sveriges Bussföretag ingår. I första hand riktar utredningens förslag in sig på småföretag och mikroföretag.
Bland annat föreslår utredningen förenklingar i reglerna om kör- och vilotider.
Utredningen har letts av förre landshövdingen i Kronoberg, Kristina Alzér och har haft i uppdrag att lämna förslag till regelförenklingar för främst små företag.
Transportföretagen anser att utredningen kommer med flera efterlängtade förslag och åtgärder. Särskilt vill Transportföretagen lyfta fram förslaget att införa ett varningssystem istället för sanktionsavgifter för brott mot kör- och vilotidsreglerna.
– Dagens sanktionssystem har nästan inget lärandeinslag, det är sanktionsavgift direkt, säger Susanne Karlsson, transporträttsjurist och biträdande avdelningschef på Samhällspolitiska avdelningen på Transportföretagen.
– Genom att Transportstyrelsen i vissa fall skulle välja att ge en varning istället för sanktionsavgift, så ges företagen en möjlighet att förbättra sig.
Företagskontrollerna av kör- och vilotider har i många år kritiserats av branschen för att vara alltför fyrkantiga och leda till höga sanktionsavgifter för rena handhavandefel av färdskrivaren.
– Även om Transportstyrelsen de senaste åren har vidtagit olika åtgärder och nya tolkningar för att skapa mer flexibilitet, oftast efter påtryckningar från branschen, finns det fortfarande utrymme för förbättringar, säger Susanne Karlsson.
– Det är därför glädjande att utredningen valde att gå vidare med våra förslag. Vi hoppas nu att ärendet bereds skyndsamt och att ett varningssystem kan införas snabbt. Det finns inget skäl att avvakta.
Lämna ett svar