Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Akut brist på taxiförare

Taxi lider av en akut förarbrist.

Det är inte bara brist på bussförare i Sverige. Nu slår Svenska Taxiförbundet larm om en akut brist på taxiförare. Situationen är akut och försvårar en omstart när pandemin har bromsat in, varnar Taxiförbundet som har skrivit till regeringen om en rad åtgärder som man anser behövs för att inte enskilda individers behov av tillgänglighet och samhällstjänster ska drabbas – det gäller sådant som skolskjuts, sjuktransporter, färdtjänst men även vanliga taxitjänster.

Problemet är, enligt Taxiförbundet, inte bara att alltför få söker sig till yrket utan också att de som söker saknar nödvändiga kvalifikationer.

Taxiförbundet vill därför att körkortslånen utökas till att gälla även taxiförarprov. Vidare vill förbundet att antalet provtillfällen utökas och att säkerhetsprövningen sker innan svenskt körkort beviljas. Taxiförbundet vill också att villkoren för nystartsbidrag förändras så att inte hela lönen ska betalas ut elektroniskt utan att det ska vara tillåtet med kontantavräkning.

Men det räcker inte ed det, anser organisationen. Man pekar på att många taxiföretag har fått se sin omsättning minska under pandemin vilket har lett till att många nu saknar ekonomiskt utrymme för nyanställning av förare. Därför vill man ha möjlighet att skjuta upp arbetsgivaravgifterna och att återbetalning av uppskjutna arbetsgivaravgifter baseras på gällande omsättning, inte tidigare omsättning.

Taggat som: , , ,

1 kommentar »

  1. Det blir brist på förare till buss och taxi när ofta större företag slår ut mindre samt att till sådana nivåer att man inte kan anställa personal som kan har ett fungerande liv både på jobbet och utanför. Sedan utbildar man många förare varje år där staten betalar utbildningen och sedan får företagen lönebidrag från staten för att anställa dom. Dom som har erfarenhet får inte anställning för att dom är för dyra då bolagen vill göra vinster på lönebidrag och sådana som ligger längre ner i löneskalan. Jag förstår inte fortfarande hur man kan får lönebidrag om det är brist på personal.
    Sedan har stora bolagen tagit på sig tågersättning åt regioner och sj och sätter priser som dom tycker bolagen skall köra för som inte knappt täcker kostnader. Vi har förare och fordon men ofta får vi inte köra ändå för vi har förare med erfarenhet och som vill leva ett liv som både jobb och fritid känns meningsfullt.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2021 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)