Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bussföretagen: Sänkt körkortsålder och slopad 50-gräns behövs

Det är nödvändigt att sänka körkortsåldern för bussförare för att utbilda fler förare, anser Sveriges Bussföretag och Transportföretagen. Foto: Ulo Maasing.

Sänkt körkortsålder för bussförare och slopad 50-kilometersgräns för unga bussförare. Det är två frågor som branschorganisationen Sveriges Bussföretag och Transportföretagen kommer att rikta fokus på till hösten. Bakgrunden är att bussföretagen redan innan covid-19-krisen hade ett stort behov att rekrytera nya förare. Många bussföretag befarar nu att det kommer att bli ännu svårare att bemanna bussarna när krisen klingar av och hjulen börjar snurra igen.

Det beror på att flera av landets bussföretag under krisen tvingats säga upp förare när körningarna blev färre och företagets intäkter försvann. Nu har en del av dessa förare sökt sig till andra branscher, samtidigt som en del bussförare som befann sig nära pensionsåldern har valt att lämna yrkeslivet för gott.

Sveriges Bussföretag och Transportföretagen kommer därför att intensifiera det arbete som man bedrivit sedan flera år och som syftar till en sänkt körkortsålder och slopad 50-kilometersgräns för unga bussförare.

EU:s körkortsdirektiv tillåter medlemsländerna att själva avgöra lägsta körkortsålder. I dag finns i Sverige därför också möjligheten att utbilda sig till bussförare även om man är under 20 år genom att söka fordons- och transportprogrammet på gymnasiet och välja inriktning persontrafik. Det finns idag en så kallad bussförarutgång på FT-programmet/persontrafik på en del gymnasier runt om i landet.

– Vi menar att bussbranschen måste kunna erbjuda intresserade ungdomar möjligheten att bli bussförare redan från 18 års ålder även om de inte väljer att gå just den inriktningen på gymnasiet. För att företagen ska kunna skapa attraktiva tjänster behöver också 50-kilometersgränsen slopas, säger Anna Grönlund, branschchef på Sveriges Bussföretag.

För att sänka körkortsålder för bussförare till 18 år generellt behöver den svenska körkortslagen ändras, konstaterar Sveriges Bussföretag. Dels måste lägsta ålder för bussförare med D-körkort sänkas, dels måste körkortslagens hänvisning till YKB-reglernas skrivningar om den så kallade 50-kilometersregeln ändras.

50-kilometersregeln innebär att förare under 20 år inte får köra linjer som överstiger 50 km. Inom ramen för vuxenutbildning är det möjligt att utbilda sig till bussförare vid 21 års ålder. Dock får föraren enligt gällande regler inte köra avstånd som överstiger 50 km. Detta får föraren göra första när hen har fyllt 23 år.

EU har aviserat en översyn av Körkortsdirektivet under fjärde kvartalet i år och i anslutning till det kommer därför också den svenska körkortslagen att behöva ses över.
Det öppnar möjligheter för Sverige att se över frågorna, konstaterar Sveriges Bussföretag. Däremot planeras i nulägen ingen översyn av YKB-direktivet, vilket enligt bussföretagen komplicerar frågan ur ett svenskt perspektiv.

På europeisk nivå har behovet av att enklare kunna rekrytera ungdomar till bussföraryrket uppmärksammats av de båda internationella organisationerna UITP (den interntionella kollektivtrafikunionen) och IRU (den internationella vägtransportunionen).

– Många av EU:s medlemsstater har en hög ungdomsarbetslöshet. Detta, i kombination med att många länder liks Sverige ser ett ökat behov att nu rekrytera fler bussförare innebär att det finns ett tryck på att ändra regelverken. Vår bransch kan erbjuda attraktiva jobb för framtiden, kommenterar Anna Grönlund.

Taggat som: , , , ,

1 kommentar »

  1. Vet inte hur blåögda bransch ledningen är, men när det redan idag är svårt o rekrytera unga till branschen. Tvivlar på att dessa förslag hjälper kanske nån enstaka men inte huvuddelen.

    Det stora problemet är att branschen gett sig in i ett priskrig som gör att scheman o tjänster ligger på gränsen av vad lagar o avtal tillåter.

    Hör många kollegor dagligen som funderar eller som söker o byta bransch, för att de känner de aldrig är lediga o att de förlorar kontakt med vänner o familj.

    Så branschens företrädare kanske skall ta av sig sina rosa glasögon o se verkligheten i vitögat o ta tag i de verkliga problemen innan vi åter står inför stor förare brist igen.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2021 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)