Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

MK Bussresor: ”Vi går stärkta ur krisen”

MK Bussresors Helen och Mikael Bergh på bryggan vid Björkhaga semesterby på Gotland som har varit deras huvudsakliga jobb när bussarna har stått stilla. ”Vi går stärkta ur krisen”, slår de fast. Foto: Ulo Maasing.

Mars 2020: Nästan över en natt försvann marknaden för MK Bussresor i Skara liksom för alla andra bussföretag som arbetar med turist- och beställningstrafik. Men företaget har vänt krisen till en stark framtidstro. ”När vi gick in i krisen bestämde vi att vi skulle gå stärkta ur den. Nu gör vi det och ser nya marknadsmöjligheter”, säger Mikael Bergh på MK Bussresor som också driver EGE-trafiken med bas i Katrineholm. ”Krisen har blivit en spark i baken som har hjälpt oss att göra något nytt”, tillägger Helen Bergh.

De brukar tillbringa somrarna på Gotland och leda bussföretagets verksamhet därifrån. Samtidigt har Gotland också under många somrar varit ett stort resmål för MK Bussresor/EGE-trafikens kunder. Även den här sommaren har det varit Gotland som gällt för Mikael och Helen Bergh, men på ett helt annat sätt. Tillsammans med barnens familjer driver de semesteranläggningen Björkhaga Strandby, tre mil söder om Visby.

Att arrendera Björkhaga var inget som de hade planerat. Men när de i oktober fick frågan från gotlandsentreprenören Pigge Werkelin och frågade resten av familjen möttes de av ett rungande ja. Samtidigt stod MK:s fem bussar i stort sett parkerade i garaget i Skara.

– Erbjudandet kom i rättan tid, skrattar Mikael.

Det har varit en hektisk sommar för familjen Bergh. Mikael har till exempel fått rycka in såväl som diskare i Björkhagas restaurang som sopåkare – anläggningen med sina 55 stugor, semesterlägenheter, camping och restaurang producerar ju en hel del sopor.

Sälja till kollegor
Men satsningen på Björkhaga är också en viktig del av MK Bussresors mål att komma stärkt ur krisen.

– De sju sommarveckorna från början av juli till mitten av augusti säljer sig själva här på Björkhaga. Men hittills har för- och eftersäsong knappast funnits men det planerar vi att utveckla, och då ska bussen ha en central roll. Vi såg på det redan i våras, men då var läget i pandemin alltjämt så ovisst, berättar Mikael.

Han avslöjar att företaget bland annat kommer att satsa på seniorgrupper som kommer med buss, bor och äter på Björkhaga och kanske förenas av specialintressen.

– Tanken är också att kunna sälja in paket till kollegor i branschen, berättar Helen.

Något besök av de egna bussarna har det blivit på Björkhaga under sommaren. Nu siktar Helen och Mikael Bergh på att skapa nya produkter kring Björkhaga med buss som en självklar del. Foto: MK Bussresor.

– Vi arbetar med att hitta nya marknader. När allt rullar på som vanligt är det lätt att man bara fortsätter i samma hjulspår. Vi har talat i flera år om att vi måste se på andra alternativ än de vi erbjudit eftersom den nya generationens resenärer är lite annorlunda än tidigare generationer. De vill uppleva lite mer, kanske vandring eller cykel på dagen och ett gott vin på kvällen.

– Krisen har blivit en spark i baken för oss att tänka lite nytt. En stor utmaning är att vinna tillbaka alla de resenärer som har köpt husbilar under pandemin. De är många som vi ska vinna tillbaka till bussen. Där har vi något att jobba med.

– Vi ser att folk har pengar. Nu vill man unna sig upplevelser, njuta, säger Mikael och pekar på ett annat område där MK Bussresor nu överväger att satsa på. Det är uppgraderade resor, inte i lyxklass men resor som ligger ett snäpp högre än idag.

– Kanske ska vi köra resor på tio dagar istället för åtta, äta lunch i små byar istället för längs Autobahn och så vidare. Det är sådant som vi tänkt på under flera år men där vi inte har kommit till skott tidigare.

Kommit igång
Läget nu är mycket annorlunda hur det var för ett drygt år sedan, konstaterar Mikael. Då kunde det kännas hopplöst och företaget hade ingen aning om hur framtiden skulle bli.

– Det stöd vi fick var för litet och dröjde. Allt var ovisst. Visserligen började vi köra en del shoppingresor till Tyskland i juli förra året, men sedan blev det stopp igen. Nu har det börjat lossna, kontoret är öppet och telefonerna har börjat ringa igen. Men det är från låga nivåer, säger Mikael.

Han menar också att EU inte har fungerat när det gäller att ha likartade stöd till företagen. Alla länder har haft sina egna regler vilket riskerar att snedvrida konkurrensen.

– Vi har ju inte fått samma stöd som de danska bussföretagen. Det har lett till en stor oro bland skånska bussföretag som har sett ett hot att danska företag tar över när svenska inte klarar sig. Men nu, ett och ett halvt år senare, kan vi se att det har fungerat tack vare stöden. Men det har tagit alldeles för lång tid och varit alldeles för tungrott i början. Vi fick ligga ute med pengar under lång tid, säger Helen.

– Nu rullar det på och vi kan se framåt.

Förare
Under första halvåret i år stod MK:s fem bussar i princip stilla. De enda uppdragen var ett par turer med skolklasser. Nu har vi kört en del kryssningsresor med Viking Cinderella och det har fungerat bra, förklarar Helen och Mikael.

I semesteranläggningen finns 55 stugor och semesterlägenheter, camping, restaurang med mera. Foto: MK Bussresor.

– En pensionärsgrupp kom iväg på fjärde försöket. Tre tidigare resor som de hade planerat under de senaste arton månaderna. Första gången i maj 2020 kom de inte iväg utan bokade om till september. Inte heller då kom de iväg. Eller nästa gång. Men nu blev det av.

– Det är härligt att se kundernas förståelse och att de inte ger upp Och man lägger gärna en tusenlapp extra för att lyxa till det lite, ler Helen.

Tillgången på bussförare är ett bekymmer när bussarna ska börja rulla igen.

– Det blir en utmaning. Redan innan pandemin var det ont om förare och under pandemin har många äldre förare struntat i att förnya sina YKB och därmed försvunnit från yrket. Andra har växlat in på andra yrken och kanske börjat köra lastbil. De måste ju försörja sig, säger Helen.

– Och fortfarande finns en osäkerhet om vad som händer i morgon. Blir det nya restriktioner? Ingen vet säkert, tillägger Mikael.

Helen pekar också på att pandemin har inneburit att människor bokar sina resor allt närmare avresedatum.

– Redan tidigare var det en utmaning och i framtiden blir det ännu svårare, säger hon.

För att möta de senare bokningarna ändrade MK Bussresor betalningsvillkoren och avskaffade anmälningsavgiften. Istället begärde man betalning av hela resan tre veckor innan avresa. Om man kan fortsätta så i framtiden är dock osäkert.

Kryssningar
När krisen slog till stod MK Bussresor inför sin bästa sommarsäsong någonsin. Bussresandet var på väg upp, inte minst på grund av miljödebatten. Nu vill företaget tillbaka till det läget.

Under hösten räknar MK Bussresor med att resenärerna mest håller sig i närområdet.

– Vi hoppas på att få en bra höst med kryssningarna med Cinderella och kanske köra en del julmarknadsresor. Men sedan spänner vi bågen inför 2022. Kanske kan det bli en rivstart med Holland till våren, säger Mikael.

– En osäkerhet är vad som finns kvar av hotell som vill jobba med bussgrupper. Det har varit en lång period utan att kontakterna har hållits uppe, säger Helen.

Inför nästa år räknar MK Bussresor på att lägga lite mer fokus på resor i Sverige och Norden. Man tror också mycket på Östersjökryssningar de närmaste åren, inte bara till svenska och finska hamnar utan också till andra destinationer i Östersjön. Sedan kommer Europaresorna.

– Vi tror också mycket på aktiva semestrar, likaså på att flyget kommer att bli dyrare vilket gynnar bussen.

Helen Bergh lyfter också fram en annan, positiv erfarenhet av krisen:

– Den har visat på en stark sammanhållning i branschen, på ett entreprenörskap och ett jävlaranamma som imponerar. Visst, det tog ganska lång tid innan storföretagen förstod vår del av branschen och våra utmaningar. Men från Anna, Oscar och de andra på Sveriges Bussföretag har vi fått mycket stöd som har varit väldigt viktigt.

Share Dela

Taggat som: , , , , , , , , ,

Categorised in: Nyheter, Reportage, Turism

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2021 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)