De blå stombussarna i Stockholms innerstad står stilla under en fjärdedel av den totala körtiden. Antingen står bussarna vid hållplats eller så har de fastnat i trafiken. Ändå har hållplatstiderna minskat något därför att pandemin har medfört ett minskat resande och därmed färre påstigande. För att säkra god framkomlighet för alla stombussar skulle det krävas investeringar på 2,5 miljarder, men hittills har bara 208 miljoner investerats. Det konstaterar Trafikförvaltningen i Region Stockholm i sin senaste analys av stombusstrafiken i Storstockholm, Stombussrapport 2020.
Trots politiska mål om att förbättra framkomlighet och turtäthet för stomlinjerna har föga hänt. Liksom i den övriga kollektivtrafiken har resandet med stombussarna i Storstockholm minskat kraftigt under 2020 på grund av pandemin. Resandet med stomlinjerna i Stockholms innerstad har minskat med 32 procent och med de regionala stomlinjerna med 22 procent.
Men trots ett minskat resande har framkomligheten och reshastigheterna bara ökat marginellt. Och den lilla förbättring som har skett på en del håll kan bero på minskad trängsel på vägar och gator på grund av pandemin. Inte minst gäller det i morgonrusningen.
I Stockholms innerstad står nu stombussarna stilla under en fjärdedel av den totala körtiden, antingen i trafik eller vid hållplats. Under 2020 har hållplatstiden minskat med cirka två procent. Men det beror på färre resenärer som har sinkat bussarna. För de regionala stombusslinjerna har stomlinje 471 störst minskning av hållplatstiden med 2,5 procent kortare hållplatstid än 2019.
– Stombussbokslutet visar på att behovet av framkomlighetsåtgärder är stort. Drygt hälften av sträckorna på stombussnätet uppfyller eller nästan uppfyller målstandard för hastighet, medan medelhastigheten ligger långt under målstandard för cirka en tredjedel av stombussnätet,skriver SL-chefen David Lagneholm till politikerna i Region Stockholms trafiknämnd.
För att nå de mål som politikerna har klubbat i regionens stomnätsplan krävs mycket större insatser än hittills.
Enligt SL omfattar ett utvecklat stombussnär i enlighet med planerna cirka 400 kilometer väg, det vill säga två procent av regionens vägar. För att bussarna ska få god framkomlighet där krävs investeringar på 2,5 miljarder kronor, men samhällsnyttan uppgår till femton miljarder.
Några miljarder har dock inte investerats än. Hittills uppgår investeringarna till 208 miljoner. Ytterligare 89 miljoner finns budgeterade för investeringar i år.
– Tillsammans utgör det cirka tio procent av det bedömda behovet av investeringar för ett stombussnät med god framkomlighet, konstaterar SL-chefen David Lagneholm.
Lämna ett svar