Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Storleverans av elbussar från BYD till Nobina Helsingfors

Nobina och trafikhuvudmannen i Helsingfors presenterade på onsdagen en satsning på 76 nya elbussar från BYD. Foto: Tom Terjesen.

Den kinesiska busstillverkaren BYD har nu genomfört sin andra, och hittills största leverans av elbussar i Finland. I juni levererade BYD 43 elbussar till Nobina för trafik i Åbo och nu har Nobina tagit emot ytterligare 76 elbussar från BYD för sin trafik i Helsingforsregionen. Därmed står Nobina också för den största elbussbeställningen någonsin i Finland – totalt 119 bussar till Åbo och Helsingfors. Inom ett år ska Nobina fördubbla sin elbussflotta i landet.

De nya elbussarna till Helsingfors presenterades av Nobina och trafikhuvudmannen HSL vid ett event i den finska huvudstaden på tisdagen.

BYD:s storleverans av elbussar till Helsingfors utgörs av flera modeller. Drygt hälften av elbussarna är 18-meters ledbussar med plats för 112 passagerare och laddning via pantograf.

I leveransen ingår dessutom BYD:s nya, 15-meters elbuss med en kapacitet på 90 passagerare, varav 47+3 sittande. Enligt tillverkaren klarar bussen en räckvidd på 400 kilometer med BYD:s senaste generation järn-fosfatbatterier. I leveransen ingår dessutom 12- och 13-meters batteribussar från BYD.

Petri Auno, vcd, Nobina Finland: Om ett år ska vi ha fördubblat antalet elbussar i Finland. Foto: Tom Terjesen.

Enligt Petri Auno, vd för Nobina i Finland, kommer företaget nu att vara den största elbussoperatgören i Finland.

– Vi har haft ett extremt pressat tidsschema för att få bussarna levererade och för att bygga den nödvändiga infrastrukturen, men genom att alla parter har varit hundraprocentigt engagerade har vi klarat utmaningarna.

– Men det här är bara början. Vid den här tidpunkten nästa år är vår ambition att fördubbla antalet elbussar hos Nobina i Finland, sa Petri Auno vid presentationen på tisdagen.

Share Dela

Taggat som: , , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2021 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)