Omkring 600 bussförare i Uppland måste söka om sina jobb när Keolis nästa sommar tar över en stor del av busstrafiken i Uppland. Det har fått fackförbundet Kommunal att reagera kraftigt. I upphandlingen, som avgjordes tidigare i år, valde Region Uppsala genom UL att inte ställa krav på personalövergång vid upphandlingen, till skillnad från exempelvis SL i Storstockholm.
– Skrämmande. Anställningarna blir osäkra. Vi kommer driva det här, säger Charlotta Widegren, bussförare och Kommunals huvudskyddsombud, till tidningen Kommunalarbetaren.
– Vi vill få ut så mycket som möjligt för våra skattepengar, säger Johanna Bång, chef för Trafik och Samhälle vid Region Uppsala till SvT Nyheter Uppland.
– Vi undersöker vad som fungerar bra och mindre bra i andra regioner. Min bild är att det är mer vanligt att man inte ställer krav på personalövertagande än att man gör det.
Charlotta Widegren, Kommunal, accepterar inte resonemanget.
– Vi tänker driva det så långt det går. Man ska inte behöva söka sina egna jobb. Vi kräver ett personalövertagande, säger hon till SvT.
Idag körs den aktuella trafiken av Nobina och Transdev.
Det var i mitten av maj som det blev klart (klicka här) att Region Uppsalas stora upphandling av busstrafik i Uppland hade vunnits av Keolis. Trafikstarten är i juni nästa år. Avtalet sträcker sig över nio år och omfattar 71 busslinjer. Det beräknas vara värt cirka 700 miljoner kronor per år och omfattar drygt 200 bussar. Bara två företag kom in med anbud, förutom Keolis även Nobina.
Lämna ett svar